Det er 200 avganger innstilt i Oslo i morgentrafikken tirsdag. Kulda har avslørt at el-busser er en stor bløff, men Ruter forsøker å skjule omfanget av skandalen og kaller det «problemer». Det som heter kollektivtrafikk er blitt noe annet: Et politisk eksperiment som ikke fungerer. Hvor lenge finner kundene seg i å fryse og stå på overfylte busser?
Rundt 200 bussavganger i Oslo er innstilt tirsdag morgen fordi det er problemer med å lade bussene i kulda.
– Mellom klokken 7 og 9 i dag har vi en del innstilte bussavganger, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter til Aftenposten.
Det ble først meldt at rundt 100 avganger var innstilt, men dette antallet ble senere doblet.
– De fleste bussavgangene våre går som de skal på morgenen. Vi har likevel fått innmeldt i overkant av 200 innstilte avganger, sier Myhren-Haugen til TV 2. (NTB)
Det er flere busser som går enn som står, synes å være definisjonen på suksess. Det er samme målestokk som Raymond Johansen brukte om utelivet i Oslo: De fleste kommer seg trygt hjem, bare et fåtall blir slått ned eller voldtatt.
Faktum er at Oslos politikere har utsatt befolkningen for et gigantisk eksperiment og kulda avslører konsekvensene. Vil befolkningen finne seg i det?
Det tar nemlig ikke slutt med innstilte busser, det neste er strømutkoblinger når det blir for mye vindkraft inn på kraftsystemet.
Ruter gjør som statsministeren: Plastrer over fiaskoen med velvilje og gode ord.
Ruter håper at passasjerene skal slippe å vente for lenge.
– Det er snakk om linjer med hyppige avganger. Vi håper kundene ikke skal merke forsinkelsene i like stor grad som mandag, sier hun.
Det er spesielt linjene 25, 60, 24 og 79 som blir berørt. (NTB)
El-busser må hyppigere inn til lading i kulda siden rekkevidden synker dramatisk og trenger dobbel så lang ladetid. Hvor mange busser ville man trengt for å dekke behovet? Tør noen svare på det?
I Norge er det forbudt med gambling, men politikerne kan gamble med borgernes helse og liv.