Litium er et av de aller viktigste råmaterialene som finnes i «det grønne skiftet».

Det er ikke uten grunn at det heter litiumbatterier.

Prisen skjøt til himmels sommeren 2021, etter at det begynte å bli bekymring for at tilbudet ville bli mye lavere enn verdens batteriprodusenter hadde behov for, skriver Nettavisen.

På få måneder økte prisen fra under 100.000 CNY (kinesiske Yuan) per tonn, til nær 500.000 – før det i november 2022 endte med en pris på over 600.000.

Men så tok inflasjonen tak. Etterspørselen etter elbiler begynte å stupe på verdensmarkedet. Priskrigen startet av Tesla på begynnelsen av året fikk ikke opp etterspørselen. Store bilprodusenter har i betydelig grad nedskalert sin elbilsatsing.

Prisen på litium er i skrivende stund tilbake godt under 100.000 CNY, og forventes ned mot 80.000 neste år. Dette er langt under produksjonskostnaden for mange produsenter.

Australia er en av de virkelig store eksportørene av litium. Ifølge australske ABC News vurderer et av landets store produsenter å legge ned deler av produksjonen. Aksjekursen til Core Litium har falt omtrent like mye som prisen på litium.

– Selv om det på kort sikt er en fordel for grønne industrier som bruker litium, så vil priskollapsen på lang sikt være skadelig. Frykt for et nytt prisfall, høye kapitalkostnader og en produksjon som ikke påvirkes av at prisene synker til bunn, kan sette økt litiumproduksjon på vent i mange år, sier Forbes-kommentator Ariel Cohen.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.