Vintertrafikk i Biskop Gunnerus gate i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
For 2023 oppgir flere at de har brukt bil på hverdagsreiser enn i 2019. Storstilt bygging av sykkelveier har ikke fått flere til å la bilen stå.
Ifølge Nafs Trafikantbarometer 2023 øker bilbruken i Norge. Dette er stikk i strid med de «visjoner» de aller fleste politikere stadig gir uttrykk for.
For i politikernes idealverden skal stadig flere slutte å kjøre bil, og heller velge sykkel, eventuelt gå over til å bruke kollektivtransport.
Utviklingen går i stedet motsatt vei. 77 prosent svarer nå at de bruker bilen på hverdagsreiser, noe som er opp fra 2021 og 2019 da henholdsvis 74 og 71 prosent svarte det samme, ifølge undersøkelsen.
NTB melder om saken.
Flere elbiler, men bensin- og dieselbiler dominerer
Det blir stadig flere her i landet som kjører elbil. Andelen som eier elbil i år, er på rundt 25 prosent. Skulle man dømme etter bilreklamen og såkalte biljournalisters skriverier, ville man tro at andelen elbiler nå var 80-90 prosent.
Både den politisk korrekte reklamen og journalistene later om som bensin- og dieselbiler ikke lenger eksisterer, enda dette er det tre firedeler av nordmenn kjører med.
Det er langt fra noen massiv utskiftning som pågår. Andelen som eier dieselbil, sank med kun 6 prosentpoeng fra 2021, og for bensinbiler gikk den ned med bare 4 poeng.
NTB melder imidlertid at stadig flere vil ha elbil. 47 prosent oppgir at de skal ha elbil neste gang de kjøper bil, opp fra 43 prosent i 2021. I 2017 ville 30 prosent ha elbil.
Men det gjenstår å la et slikt ønske konkretisere seg ved at man faktisk går av sted og bruker flere hundre tusen kroner på å kjøpe en slik bil.
Den harde forvinteren man nå opplever i Norge, er neppe noe som inspirerer spesielt til å kjøpe elbil.
Mer bompenger
Undersøkelsen viser også at flere enn før betaler bompenger. For to år siden hadde 60 prosent en bompengeregning på under 500 kroner i måneden. Dette synker til 51 prosent i år.
Disse tallene bekymrer Naf, sier pressesjef Ingunn Handagard.
– Det er et sterkt politisk press for å få ned bilbruken. Men når vi ser at bilbruken øker og bompengene øker, så er det fordi alternativene ikke er gode nok i dag. Å bytte til elbil er en måte for folk å kjøre litt mer miljøvennlig og med lavere kostnader, men ikke alle har muligheten til å kjøpe ny bil. Derfor kan de kjenne at politikken ikke samsvarer med deres behov i hverdagen, sier Handagard.
Mange vil mene at den aller største skivebommen fra politikernes side, er illusjonen om at nordmenn i flokk og følge vil slutte å kjøre bil og gå over til sykkel, i takt med at det bygges sykkelveier ingen har etterspurt.
Trafikantbarometeret i år er besvart av 4242 personer, og undersøkelsen er utført av Norstat for Naf.
Les også:
Tysklands regjering stanser elbil-støtte: Kan bety kollaps for grønn visjon
Gode bøker fra Document! Bestill i dag:
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: