Batteriselskapet Northvolt er et av de største svenske industriprosjektene gjennom tidene og regnes som et av flaggskipene i «det grønne skiftet». Selskapet har blant annet hevdet at det «innen bare noen få år» skal produsere batterier til elektriske fly og ferger, og bilbatterier som gjør det mulig å kjøre 100 mil på en enkelt lading.
Totalt har Northvolt tatt inn over 100 milliarder svenske kroner i kapital. I forrige uke styrket Northvolt kassen med ytterligere 12 milliarder fra internasjonale investorer som den amerikanske fondsgiganten BlackRock og det danske pensjonsfondet Danica Pension. Selskapet har også fått innvilget 15 milliarder kroner i form av såkalte grønne kredittgarantier, som har til formål å finansiere store industrielle investeringer som bidrar til at Sverige når sine «klimamål». Til avisen Affärsvärlden opplyser Northvolt at kredittgarantiene er en del av en større finansieringspakke som skal presenteres neste år.
Kredittgarantien innebærer at den svenske staten garanterer for Northvolts betalingsforpliktelser. Garantiene fungerer derfor som et vern mot kredittap, siden det vil være de svenske skattebetalerne som må ta regningen dersom selskapet ikke kan betale gjelden.
Men det er allerede mye som tyder på at den grønne kredittgarantien til Northvolt blir en dyr avtale for skattebetalerne. Selskapet har store problemer med å produsere batterier, og i siste kvartal ble det kun produsert batterier til 162 elbiler. Northvolts hemmelige rapport for tredje kvartal viser samtidig at tapet har økt til drøyt fem milliarder kroner, ifølge Dagens Industri. Tapet beregnet per batteri var derfor 31 millioner svenske kroner.
Northvolts problemer med produksjonen har blant annet ført til at lastebilprodusenten Scania har måttet sette produksjonen på pause i sin nye fabrikk i Södertälje fordi den ikke har fått leveranser fra Northvolt.
For å sikre Northvolts overlevelse må det nå sikres ytterligere finansiering i tillegg til de 27 milliardene som selskapet sikret seg sist uke. Ifølge en artikkel i Bloomberg skal selskapet hente inn 12 milliarder svenske kroner via konvertibler, noe som betyr at investorer senere kan konvertere et lån til aksjer.
Til tross for de store tapene for Northvolt, har selskapets administrerende direktør, Peter Carlsson, gjort store økonomiske gevinster. Carlsson, som jobbet i Tesla fram til 2015, har ifølge Dagens Industri solgt ut Northvolt-aksjer for nesten 200 millioner svenske kroner, penger som har blitt igjen i Carlssons selskap Rocarma Consulting.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!