Bedre på papiret enn i praksis: Ruters nye elbusser. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Innføringen av elektriske busser i Oslo ser ikke ut til å ha vært noen suksess. Problemene har stått i kø, og publikums tålmodighet settes på en hard prøve.
Denne vinteren skulle hovedstaden ta et nytt steg i det såkalte grønne skiftet, ved at det ble innført elektriske busser på det meste av byens kollektive rutenett.
Det skulle bli både grønt, stillegående og bra på alle måter.
Men som så mye annet i det «grønne skiftet», har det ikke gått helt etter planen. De elektriske bussene har vist seg å være temmelig lite egnet for oppgaven. Noen vil kalle det fiasko og skandale.
Document har tidligere omtalt noen av de mange problemene som har meldt seg, og skrev blant annet:
Mandag ettermiddag omtalte Nordre Aker Budstikke at rundt 50 bussavganger var innstilt.
Årsaken ble opplyst å være «en feil på transportmiddelet». Nå forteller kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, mer om årsaken.
– Det er kulden som gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Bussene går raskere tomme for strøm. Nå registrerer vi hva som skjer dag for dag, og så får vi finne ut hvordan man kan gjøre dette bedre fremover, kommenterer hun mandag ettermiddag til Avisa Oslo.
Les mer i artikkelen under.
Nye problemer
Nå beretter Nordre Aker Budstikke om nye problemer.
Det har vært mange frustrerte brukere. Oslos kollektivoperatør Ruter fikk blant annet nylig inn en temmelig oppgitt klage fra en passasjer, og det ble beskrevet en situasjon preget av kaos og uforutsigbarhet i busstrafikken.
Det var Tor Saglie som sendte inn tipset. Han forteller om sinne og frustrasjon etter bussturen sin på linje 25 mandag, forteller avisen.
– Flere innstilte avganger, og ny elektrisk buss fikk ikke opp dører. Forsinkede og smekk fulle busser, oppgitte passasjerer ga til slutt opp og presset seg ut av overfylt buss, skriver Saglie til Nordre Aker Budstikke.
Saglie fortsetter, og sier Ruter skaper usikkerhet for kundene:
– Ingen informasjon eller beklagelse. Her har noe sviktet fundamentalt i planleggingen. Og usikkerhet er skapt om hvor funksjonssikre de nye bussene er i en krevende rute for busselskapene. Hvilke tiltak vil bli satt i verk for å unngå slike kaotiske situasjoner? spør Saglie seg.
Han er neppe alene om denne frustrasjonen over hva «grønne» politikerne har stelt i stand i Oslos kollektivnett.
Også Documents journalist har ved flere anledninger de seneste ukene sett elektriske busser stå med varselblinkere på, mens passasjerene står utenfor å speider etter en annen buss som skal plukke dem opp.
Dette gjør at brukerne aldri kan vite om de kan stole på at bussene får dem dit de skal i tide.
Ruter beklager, men kan lite gjøre
Sofie Bruun hos Ruter svar på kritikken, og beklager de problemene brukerne nå opplever:
– Vi beklager at tipseren og dennes medpassasjerer hadde en ubehagelig opplevelse. Slik skal det ikke være, og vi vil følge dette opp så snart vi har den informasjonen vi trenger for å identifisere hendelsen, finne feilene og gjøre de tiltakene som er nødvendige for at dette ikke skal skje igjen.
Men både Bruun og Ruters brukere vet at det neppe vil bli gjort noe med selve årsaken til problemene, nemlig den åpenbart dårlig vurderte overgangen til elektriske busser.
I stedet vil man forsøke å lappe på (og dekke over) de grunnleggende problemene med hele konseptet elektriske busser i en by med nordiske vinterforhold.
Rødgrønt prestisjeprosjekt
Det var MDG som hadde ansvaret for samferdselssektoren i Oslo i det forrige, rødgrønne byrådet, og som bestemte anskaffelsen av disse bussene.
Nå må både byens innbyggere og Ruter betale prisen for den uforstand som lå bak disse politikernes beslutning.
Det er et åpent spørsmål om det nye, borgerlige byrådet har ryggrad nok til å reversere denne fadesen.
Les også:
Gode bøker fra Document! Bestill i dag:
Kjøp «Europas underlige død» her.
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: