Mandag ettermiddag omtalte Nordre Aker Budstikke at rundt 50 bussavganger var innstilt. 

Årsaken ble opplyst å være «en feil på transportmiddelet». Nå forteller kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, mer om årsaken.

– Det er kulden som gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Bussene går raskere tomme for strøm. Nå registrerer vi hva som skjer dag for dag, og så får vi finne ut hvordan man kan gjøre dette bedre fremover, kommenterer hun mandag ettermiddag til Avisa Oslo.

Ruter skal sette inn beredskapsbusser, men melder om innstillinger også utover tirsdagen.

– Det er kulden som skaper utfordringer med lading, og vi har derfor en rekke innstillinger i Oslo og Akershus på morgenen i dag. Vi setter inn beredskapsbusser for å dekke over noen av avgangene, men det er dessverre også innstillinger i dag, sier Myhren-Haugen.

Bussene ble kjøpt inn av det forrige byrådet i Oslo, som ikke gjorde noen konsekvensanalyser før kjøpet. De elektriske leddbussene viser seg også å være nærmest ubrukelige på glatt føre.

De 18 meter lange leddbussene er utstyrt med en batteripakke på 500 kWt, som gir en rekkevidde på over 250 kilometer, men bare i solskinn og godt vær.

– Med nye elektriske busser er vi et stort skritt nærmere et helt utslippsfritt kollektivtilbud. Det gir mindre støy, klimautslipp og luftforurensing, sa Sirin Stav (MDG), daværende byråd for miljø og samferdsel.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.