Et nytt EU-forslag kan påvirke eiere av eldre biler, inkludert veteranbiler, og tvinge dem til å skrote kjøretøyene sine uten å ha krav om erstatning. Kritikken hagler nå fra flere hold.
Det handlar om nya striktare regler för bilskrotning som innebär att bilägare inte längre har befogenhet att bestämma när deras fordon ska skrotas, skriver Fria Tider.
I stedet vil EU-kriterier definere når en bil anses som klar for konfiskering, og eieren vil miste kjøretøyet sitt dersom noen av disse kriteriene er oppfylt. Staten kan dermed beslaglegge folks veteranbiler uten å betale noe for dem.
Veteranbileiere raser mot EUs forslag, og Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) mener dette truer alle som har veteranbiler som hobby.
– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning, säger Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på Motorhistoriska Riksförbundet, till Mest motor.
EUs begrunnelse for forslaget er å fremme en mer sirkulær kjøretøysindustri slik at EU får større kontroll over kjøretøy fra de blir produsert til de blir kondemnert. Her i Norge Rhar regjeringspartiene har mål at alle biler som selges fra utgangen av 2025 skal være nullutslippsbiler. Hvor det finnes slike nullutslippsbiler er ukjent. Men det er en viss bevegelse i dette, slik KNA påpeker.
KNA synes det er svært gledelig at vi ikke går mot et forbud mot bensin -og dieselbiler etter 2025. Alle politikerne KNA snakket med synes å være enige i at det må finnes løsninger for å bruke bensin -og diesel også i fremtiden, selv om målet, som kjent, er flest mulig nullutslippsbiler.
Det var dog salg av nye fossildrevne biler som forbudet skulle gjelde, ikke et generelt forbud mot fossildrevne biler. KNA snakker også om disse mystiske nullutslippsbilene som ikke eksisterer. Fasiten får vi vel i januar 2025.
Veteranbiler på gatene vil i prinsippet forbys dersom EUs lovforslag blir vedtatt. I bakgrunnen aner man det grønne skiftet og World Economic Forum, skriver Fria Tider.
Förslaget rimmar också väl med det minskade ägande hos vanligt folk som skisserades på Världsekonomiskt forum under coronapandemin, då under parollen «The Great Reset».
Det er visse unntak, men dette krever at man tilbakestiller veteranbiler til orginal tilstand. Dette er helt enkelt ikke mulig å få til uten enorme kostnader, og selv da kan det være teknisk umulig.
– Man kan jämföra med andra kulturskatter. Det skulle krävas enorma insatser att återställa Colosseum i Rom eller Parthenon i Aten till ursprunglig standard men ingen skulle komma på tanken att därför betrakta detta som avfall, sier Anders Ydstedt til Mest Motor. Ydstedt er styreleder i Kungliga Automobil Klubbens ekspertråd, till Mest Motor.
Norge vil som EØS-medlem også bli rammet hvis det nye lovforslaget blir vedtatt. Det er særlig reglene når det gjelder salg av deler som vil skape problemer, skriver AMCAR.
Det vil bli så vanskelig for privatpersoner og små aktører å lovlig tilby brukte bildeler for salg etter EU-kommisjonens forslag at det høyst sannsynlig vil lamme det lovlige bruktdelemarkedet som i dag eksisterer i Norge.
AMCAR påpeker at det ikke alltid er et mål i seg selv for selger og kjøper at den enkelte delen fungerer. Faktisk kan dette være en del av motivasjonen, hvis man ønsker å forstå gammel teknikk eller å lære seg å reparere deler. Dessuten kan en bildel ha byttet eier mange ganger i løpet av årene, noe som gjør det helt umulig å fastslå delens opprinnelse.
Igjennom utallige ID-kontroller hos Statens Vegvesen har AMCAR erfart at det kan være vanskelig å fastslå et kjøretøys opprinnelse, selv for komplette og godt vedlikeholdte kjøretøy i originalstand. Hvordan skal det nå plutselig bli mulig over natten for å dokumentere enkelt-komponenter? Det er i praksis umulig!
AMCAR påpeker at kjøretøyshobbyen alltid har fokusert på gjenbruk og resirkulering av gamle deler, og derfor fremstår som en miljøvennlig hobby.
Vi har allerede foreslått dette i vårt høringssvar til Miljødirektoratet og kommer ikke til å akseptere at norske kjøretøyentusiaster fratas muligheten til å fritt kjøpe og selge brukte reservedeler på lovlig vis.
En veteranbil defineres slik av LMK, som er Norges største og nasjonale klubborganisasjon for motorhistoriske kjøretøyklubber:
«Et motorhistorisk/bevaringsverdig kjøretøy er et bevart, mekanisk drevet, kjøretøy, hovedsakelig produsert for mer enn 30 år siden, og vedlikeholdt i historisk korrekt tilstand. Dette er ivaretatt av en person eller organisasjon, som har kjøretøyet for dets tekniske og/eller kulturhistoriske interesse, og som ikke benytter det til daglig transport.»
Les også:
Oslo kommune stopper tradisjonsrikt amcar-stevne – harmonerer ikke med Oslos «grønne profil»
Forhåndsbestill «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»