Norske kroner har over lang tid svekket seg mot de fleste av verdens valutaer. Trenden ser ut til å fortsette.

Mange sliter med svak kronekurs, som også kan skape økt inflasjon når mange importerte varer blir dyrere. For utlendinger er Norge derimot nå på billigsalg.

Den svake krona gjør at turister får mer igjen for pengene sine når de kommer på besøk. Det har man lagt merke til i utlandet, bekrefter spesialrådgiver i Visit Norway, Harald Hansen, til E24.no.

«Norge er så å si tilbake til 2019-sesongen når det gjelder utenlandske besøk i 2023. Fra noen av våre viktigste markeder som Tyskland, USA, Nederland, Danmark og UK har 2023 overgått rekordåret 2019», kommenterer Hansen. «I mine 36 år i reiselivsbransjen – med 27 år som PR sjef for Norges Turistråd og Visit Norway i USA, er det faktisk første gang at vi har markedsført Norge som ‘billig'».

Flyselskapet Norwegian merker også den svake kronekursen. I starten av november sa toppsjef Geir Karlsen at Norwegian forventer at 300.000 flere utlendinger ville reise til Norge i år.

Myrkdalen Fjellandsby er blant de som har økt heiskortprisen mest denne sesongen for å kompensere for økte utgifter. De fleste av leverandørene deres av heis og maskiner kommer fra EU-land. I tillegg er det vanskelig å hente utenlandsk arbeidskraft når kronekursen er svak.

Nå håper daglig leder ved Myrkdalen Fjellheiser, John Ivar Norheim at kjøpesterke utenlandske turister skal redde noe av sesongen. Han sier imidlertid at den svake kronekursen påvirker dem mer negativt enn positivt, på grunn av de store innkjøpene de må gjøre i eurosonen.

Svak norsk krone gjør det vanskelig å rekruttere polske arbeidere

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.