Kø av kunder i Oslo City under Black Friday-salget i Oslo fredag. Foto: Heiko Junge / NTB

Snittrabatten gikk ned fra 16 til 7 prosent fra fjorårets Black Friday til årets, ifølge prissammenligningstjenesten Prisjakt. Harde økonomiske tider gir butikkene mindre rom for avslag.

Black Friday, og Black Week, ble i år en nokså matt utgave av den «rabattfesten» mange har forbundet dette med fra tidligere år.

Det generelle inntrykket er at rabattene/prisavslagene er små, det er mindre å spare for kundene som er ute for å gjøre gode kjøp.

En del steder reklameres det med avslag nede på 10-15 prosent, mange andre prøver å slå på stortromma med 20 prosent. Ofte er rabattene dessuten knyttet til at man må «kjøpe minst to» produkter, og tilsvarende vilkår.

Det gis også et inntrykk av at butikkene bruker Black Friday til «lagerrydding» av mer eller mindre ukurante og tungsolgte ta varer som settes ned i pris, mens man opererer med ordinær pris på det meste av den normale varebeholdningen.

I butikkspråket heter det «avslag på utvalgte varer».

Kunder Document snakket med på et større kjøpesenter i Oslo, brukte uttrykk som «skuffende», «flaut» og «kjipt» om det man møtte av tilbud i butikkene. Mange har nå dårlig råd, og ønsker å bruke nettopp en slik dag til å gjøre gode kjøp.

Det som gjør skuffelsen så stor, er handelsstanden selv har gått høyt ut og reklamert tungt for den kommende «prisfesten», som altså viser seg å bli en nokså daff affære sett med kundenes øyne.

Det fristes ofte med typisk «opptil 60 prosent avslag», og det hele skal være «ellevilt», og så viser det seg at dette kun handler om noen ytterst få varer.

NTB kan fortelle at også statistikken bekrefter inntrykket av lite imponerende Black Friday-tilbud:

Snittrabatten gikk ned fra 16 til 7 prosent fra fjorårets Black Friday til årets, ifølge prisovervåkingstjenesten Prisjakt. Det er mer enn en halvering.

Kun 19 prosent av de 6,1 millioner prisene som Prisjakt overvåker, hadde sitt bunnivå fredag. Det er en nedgang på 2 prosentpoeng fra i fjor, skriver Din Side.

Men det er fortsatt mulig å gjøre gode kjøp:

Blant varene med størst prisnedgang var gryter og kasseroller (-33 prosent), bøker (-33 prosent) og vaskemaskiner (-32 prosent), ifølge Prisjakt.

Men de store hvitevarekjedene, som Elkjøp og Power, opererer gjerne med denne typen tilbud på en rekke varer året rundt. Black Friday skiller seg ikke så veldig ut.

Rundt 30 prosent er bra avslag, vil mange mene, selv om det er langt unna de tilbudene om halv pris og enda bedre man gjerne forbandt med denne dagen tidligere. Folk går ikke mann av huse for 30 prosent avslag på en vaskemaskin eller en boblejakke.

Men ikke alt var på tilbud. 59 prosent av prisene sammenligningstjenesten overvåker, hadde faktisk sin høyeste pris i år fredag, opplyser tjenesten. Det er oppsiktsvekkende.

Fra 1. oktober i år ble det innført regler som gjør at bedriftene er forpliktet til å vise den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene før salget. Prissammenligningstjenesten opplyser at de registrerte en uvanlig høy andel produkter med prisoppgang i oktober, 30 dager før Black Friday og Black Week.

Ifølge Prisjakt gjaldt dette 11 prosent av prisene.

Vanskelig for butikkene

De magre rabattene er i stor grad et resultat av av butikkene sliter med sine marginer. Svak kronekurs og høyt kostnadsnivå knyttet til blant annet strøm og annet, gir butikkene mindre å gå på. Da er det naturlig at tilbudene blir dårligere.

Mye tyder på at denne dagen her utspilt sin rolle, slik den fremstår nå.

Ny bok fra Document forlag, bestill i dag: 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus her!


Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.