Elbil under lading. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Fire av ti biler i Bergen er elektriske. Det er den største andelen elbiler blant de store byene og kommunene i Norge.
Elbilene dominerer i salget av nybiler her i landet, med en andel på 80-90 prosent. Blant bruktbilene er imidlertid bildet nokså annerledes, og bensin- og dieselbilene er fortsatt utgjør en majoritet i den samlede bilparken .
Elbilsalget fordeler seg noe ulikt rundt om i landet, og i enkelte byer/kommuner er det en klart større andel elbiler enn i andre.
Bergen peker seg ut som den store «elbilbyen». Dette vekker begeistring hos elbilenes betalte forkjempere:
– Bergen har nådd en viktig klimapolitisk milepæl, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Bergen befester med dette sin posisjon som elbilhovedstad og leder foran andre, store byer og kommuner som Bærum, Oslo og Trondheim, skriver den elbilaktivistiske foreningen i en pressemelding.
Det ruller nå 50.000 elbiler på veiene i Bergen. Elbilforeningen hevder dette betyr mindre såkalte klimagassutslipp, mindre støy og bedre luftkvalitet.
– Bergen viser med all tydelighet at elbilpolitikken fungerer og at vi kutter klimagassutslipp, sier Bu.
Men det er få som tror denne typen klimapolitisk orienterte motiver ligger til grunn for bergensernes valg av elbil.
Også Bu mener det handler om kroner og øre i besparelser for den enkelte, og trekker frem miljørabatt i bommen som et av de tiltakene som driver frem elbilandelen.
Bærum inn på annenplass, Oslo på tredje
Bærum har en elbilandel på 38,7 prosent og havner på andreplass på lista over elbilandel i de ti største kommunene.
Oslo er nummer tre med 37,3 prosent.
Selve bilimportbyen Drammen ligger lavest, med en elbilandel på 21,6 prosent.
Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Prosentandelen for elbiler fordeler seg slik: Bergen 40,2, Bærum 38,7, Oslo 37,3, Trondheim 31,9, Asker 30,9, Lillestrøm 30,9, Kristiansand 30,1, Stavanger 29,5, Fredrikstad 28,3 og Drammen 21,6.
Gode bøker fra Document! Bestill i dag:
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: