Millionbyen Pittsburgh i delstaten Pennsylvania i det østlige USA vil at lærere skal bekjempe «hvitt overherredømme» i matematikktimene. Dette melder Fox News.
Politikken samsvarer med såkalt kritisk raseteori (critical race theory, CRT). Denne ideologien er blitt svært utbredt i USA og sier at samfunnet gjennomsyres av undertrykkende hvit rasisme.
Pittsburgh Public Schools Board har stemt for å ansette ei konsulentgruppe som skal utdanne lærere om hvordan de kan erstatte «hvit overlegenhetskulturspraksis» i matematikkundervisning med metoder som sentrerer om «velværen til fargede elever».
Den 25. oktober godkjente styret et tiltak for å gi Quetzal Education Consulting 50.000 dollar for å avvikle rasisme i mattetimene.
Konsulentgruppen uttaler at de underviser i «antirasistisk matematikk». De vil utstyre lærere med verktøy for å «identifisere, forstyrre og erstatte» praksiser som opprettholder hvitt overherredømme.
Ebony Pugh, direktøren for PR og medieinnhold for Pittsburgh Public Schools, bekreftet overfor Fox News Digital at styret for skoledistriktet i Pittsburgh ga sine kontorer fullmakt til å inngå en kontrakt med Quetzal.
Dette vil gi skolene «ytterligere grunnleggende kunnskap om antirasistisk matematikkpedagogikk og håndgripelige læringserfaringer som kan implementeres med elevene».
Quetzal vil gi støtte gjennom introduksjonsverksteder for matematikklærere og en lederserie for administratorer.
Skolestyrets mål for dette er å erstatte «undertrykkende praksiser i matematikkundervisning med praksiser sentrert rundt velværen til fargede elever og for å gi muligheter for matematikkavdelinger og matematikklærere til å utvikle sin antirasistiske matematikkpraksis i samarbeid med pedagogikk og instruksjon».
Det ble også bekreftet at deltakerne skal lære om antirasistisk matematikkledelse. «Deltakerne vil lære hvordan de kan trene andre i temaet antirasistisk matematikk, så vel som hvordan de identifiserer problemer med likhet i matematikkrom», legger skolestyret til.
Flere amerikanske skoler, organisasjoner og stater har utstedt veiledning og fremmet lærerprogrammer som søker å fjerne rasisme fra matematikk.
I 2021 forsvarte delstaten Oregon lærerutdanningen «Pathways to Equitable Math Instruction», som gir råd om at fokus på å finne det riktige svaret i klassen er et eksempel på hvitt overherredømme.
«Konseptet med at matematikk er rent objektivt er utvetydig usant», heter det i et dokument for «Equitable Math»-verktøysettet. «Å opprettholde ideen om at det alltid er riktige og gale svar, opprettholder objektivitet så vel som frykt for åpen konflikt».
Tilsvarende arrangerte National Council of Teachers of Mathematics et webinar i 2022 som diskuterte antirasistisk matematikk og ba om å eliminere alle eksempler på «sporing», som de hevdet var en form for «åndsmord» påført fargede barn gjennom matematikk.
Sporing er definert som en metode som brukes av ungdomsskoler for å gruppere elever basert på evner, IQ og prestasjoner.
USA: Sykehusleder sier at hvite mennesker skal føle seg ukomfortable med sin «hvithet»
Florida: Svart lærer fikk hvite skolebarn til å bøye seg for svarte og opptre som deres slaver