Den siste sluttprognosen for sykkelstamveiene i Nord-Jæren er over 2,2 milliarder kroner. Det er 11 ganger så dyrt som opprinnelig planlagt. Nå ber lokalpolitikerne om hjelp fra staten.
Men staten sier nei. Samtidig vokser ikke antall syklister, mens biltrafikken øker, skriver Stavanger Aftenblad.
I 2008 var det anslått å koste mellom 200 og 250 millioner kroner å bygge en 4 meter bred sykkelvei på den 13 kilometer lange strekningen mellom Stavanger og Sandnes.
Dette steg til 7-800 millioner kroner i 2014, og i 2017 ble kostnaden anslått til 1,3 milliarder, som tilsvarer 1,77 milliarder 2023-kroner.
Nå er den nye sluttprognosen 2,244 milliarder.
Sykkelmotorveien skal finansieres med statlige midler, gjennom Byvekstavtalen. Lokale krefter har bedt staten dekke kostnadsøkningene, men tilbakemeldingen er negativ:
«Kostnadsøkningene på sykkelstamvegen må dekkes innenfor den porteføljestyrte pakken».
450 millioner kroner må skaffes, enten ved å kutte i andre prosjekter eller øke bompengeinntektene.
Stavanger kommune opplever at den offentlige gjelden øker kraftig. Bare i 2023 ser det ut til at gjelden øker med rundt en milliard kroner.
De siste 2,5 kilometerne, mellom Schancheholen og Sørmarka, som inkluderer den nye sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden, er utlyst på anbud. Anleggsstart planlegges i mai og prosjektet har forventet åpning sommeren 2026.
Man skal altså bygge en relativt lang tunnel kun for syklister. Dette er en av årsakene til at også politikerne anerkjenner at dette trekket blir ekstra dyrt.
Bakgrunnen for denne enorme satsningen på sykkelvei er det som kalles nullvekstmålet. Dette er et mål for byområdene som skal medføre at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
For å klare nullvekstmålet er Nord-Jæren avhengig av at flere parkerer bilen og i stedet går, tar bussen eller sykler.
Syklistene som bruker sykkelveien er selvsagt fornøyde.
Hege June Forus sykler daglig fra Vardeneset til Grannes og har syklet i seks år. Hun gleder seg til sykkelstamveien blir helt ferdig, men tåler å vente.
– Jeg liker at det er rett vei og nokså flatt. Det er noe støy fra Motorveien, forteller hun.
Støyen skyldes kanskje det faktum at biltrafikken øker, til tross for flotte sykkelveier og «gratis» buss og tog som også inkluderer gratis elektriske bysykler..
Men sykkelstamveien er også omstridt. Flere faste syklister som Document har snakket med får ingen glede av den rådyre sykkelveien. Det er like enkelt og raskere for svært mange syklister å bruke de gamle sykkelveiene.
Å sykle mellom Stavanger og Sandnes er enkelt, selv uten ny sykkelvei. Det er nok av andre ting disse milliardene kunne blitt brukt til, som ville vært til fordel for alle borgere, ikke kun noen utvalgte syklister.
Ordførerne på Nord-Jæren skal nå få saken på bordet når styringsgruppen for Bymiljøpakken møtes 1. november.
Styringsgruppa består av helt ferske ordførere, med ett unntak, Randaberg-ordfører Jarle Bø (Sp).
Han er tydelig på at Sykkelstamveg Nord-Jæren må ferdigstilles.
– Det er ingen nye overskridelser enn det som tidligere er varslet, men tallene indekseres, og det gjør også inntektene. Vi har tidligere sagt at staten må ordne opp i den manglende inndekningen. Ellers vil dette gå utover sårt tiltrengte prosjekter. Det er mange år igjen av Bymiljøpakken, det blir kanskje reforhandlinger og denne saken vil ikke bli glemt. Her bør staten stille opp, sier Jarle Bø.
Siden biltrafikken vokser og truer nullvekstmålet må bilistenes kostnader økes ytterligere. Også elbiler kan rammes, det er foreslått kutt i elbilrabatten, slik at de må betale 70 prosent av ordinær takst. Kostnaden per elbil vil dermed øke med 3800 kroner i året.
Hvis ikke biltrafikken reduseres i takt med nullvekstmålet må hardere lut til, sier Bø. Dette betyr enda høyere kostnader for bilister.
Kostnaden for sykkelstamveien nærmer seg en pris på 200.000 kroner per meter.