Et skotsk par fikk motorstopp på sin Tesla. I fem timer måtte de stå ved siden av veien og vente på veihjelp. Det skulle imidlertid vise seg å være den minste bekymringen i forbindelse med motorhavariet.
For da de leverte inn bilen på verksted fikk de sjokkbeskjeden. Bilen trengte nytt batteri, , noe som ville koste 17.000 britiske pund, som er litt over 230.000 norske kroner. Dette måtte paret selv betale, siden den lille skriften opplyste at garantien ikke gjaldt hvis man hadde kjørt bilen mens det regnet.
I en kommentar til Edinburgh Live sier paret Johnny Bacigalupo og Rob Hussey at de er i «sjokk». De ante ikke at garantien ikke dekker vannskader på batteriet dersom Teslaen rammes av regnvær.
Rekordsalg av elbiler før jul: Over 21.000 nye Teslaer i Norge i 2022
Paret skulle spise middag på en populær restaurant i området, og kom seg greit til restauranten. Men returen ble plagsom. De fikk ikke startet bilen, og måtte vente fem timer før de fikk hjelp fra Tesla. Årsaken til at det tok så lang tid er at ikke en hvilken som helst bergingsbil kan eller har lov til å berge en skadet Tesla.
Derfor måtte paret vente til en autorisert bergningsbil var tilgjengelig. En hyggelig kveld ute endte så med en gigantregning. Johnyy sa at han regnet med at han måtte betale en regning, men forventet ikke at den skulle bli så stor.
– I honestly can’t believe that this has happened. When I first got the call I thought we would get bill for £500 or £1000. When they said over 17 grand – it’s absolutely obscene. My heart missed a beat, honestly.
Videre sier Johnny at han er svært misfornøyd med servicen fra Tesla, og stiller spørsmål om denne typen bil i det hele tatt egner seg for det skotske klimaet. Tesla lokalt har bekreftet dette. En Tesla-sjef paret snakket med innrømmer også at bilen ikke er egnet for «det dårlige skotske været». Det ble imidlertid ikke nevnt noe i forbindelse med bilkjøpet. Det er dessuten nokså merkelig at Tesla på sin hjemmeside markedsfører en bil som enkelt kjører gjennom vannpytter og snøvær.
Avisen har sendt spørsmål til Tesla UK og Tesla Scotland.
Også i Norge regner det mye enkelte steder og deler av året. Man undres om Tesla-eiere på Vestlandet har sjekket garantien. Bilen kostet rundt 800.000 kroner i innkjøp, og er den dyreste bilen paret noensinne har kjøpt. Men en regnbyge tok knekken på batteriet.
– Vi har kjørt i 30 år og dette er den mest eksklusive bilen vi har eid, og slik oppfører den seg når gatene i Edinburgh blir litt våte og får vannpytter.
Etter at Tesla innså at hendelsen var blitt lagt merke til i media, lovet selskapets kundeservice å «undersøke klagen». Men de ønsker ikke å gi noen løfter utover dette.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.