Tine Poppe har en eiendommelig mønstring av fotobaserte blomstermotiver i Kunstverket galleri. Bildene er ikke bare vakre og uttrykksfulle, de strutter også av en sanselighet som er sjelden i fotografiske gjengivelser. Vi må tilbake til den hollandske barokken på 1600-tallet for å finne en tilsvarende sanselighet og perfeksjon, men da på maleriets premisser. Kunstnerne på den tiden gjorde sitt ypperste for å forskjønne og forevige naturens vakreste flora, i den hensikt å gi et optimalt uttrykk for det skjønnes eksistens.
I ettertid ble blomstermotivene meget populære både hos kunstnerne og publikum, men også hos amatørmalerne som forflatet sjangeren. Etter hvert forsvant blomstermotivene fra galleriene og endte opp i rammebutikkene. Den mest kjente kunstneren i vår tid som har malt blomsterbilder er amerikanske Georgia O`Keeffe (1887–1986). Hun er interessant i denne sammenheng, siden hun i en del av sine malerier kobler blomster til det kvinnelige kjønnsorgan, og viser skjønnheten i naturen og livgivende skjødet.
Tine Poppes blomstermotiver fremhever også naturens skjønnhet, men det er en skjønnhet i forfall og undergang. Vi ser at det er blomster som visner, etter hennes mening på grunn av klimakrise og systematisk rovdrift på naturens ressurser. Men det at blomster visner, er noe naturgitt og uavhengig av vær og jordsmonn. Det fremgår da heller ikke av bildene at plantene er utsatt for en klimakrise, skjønt stemningen i bildene er noe dystre. På den annen side uttrykker de en sanselig skjønnhet som trumfer det ideologisk traurige budskapet.
Det er denne sanselige skjønnheten som bærer bildene, både hva angår naturtilstand og visuell utforming. At kunstneren tenker dystopisk endrer ikke det faktum at hun formgir motivene ut fra en estetisk følsomhet som tilsynelatende styrer den digitale formidlingen. Jeg skriver her «tilsynelatende» fordi den digitale teknikken representerer her et anti-auratisk element, en estetisk trojaner, som gradvis vil destruere kunstverkets autentisitet og status.
Jeg tenker her på trykkteknikk og opplag. De utstilte bildene er trykket i nummerert opplag på 8 eks. mens den digitale teknikken kan printe ut millioner av identiske eksemplarer. Det er her Walther Benjamins aura-begrep blir problematisk og undergravende, spesielt hva angår den digitale trykkprosessen og en nummering av opplaget ut fra fortjeneste og kunstig originalitet. Normalt trykker grafikerne opplaget og destruerer så motivet, nettopp for å bevare en auratisk karakter.
Det er litt av et tankekors når Tine Poppe i så høy grad stoler på den digitaliserte teknologien som i dag gjennomsyrer alle samfunnsformer og kommunikative prosesser, heri inkludert de makter som systematisk utarmer klodens livsmiljøer og naturressurser. For å si det rett ut, blomstermotivene er kunstnerisk vakre og bærekraftige i seg selv, uten ideologisk overbygning og klimatenkning. La blomstene få dø i fred, det er de vant med.
Kunstverket Galleri:
Tine Poppe, «Gilded lilies», trykk
Varer fra 28/9 til 21/10, 2023