Lørdag skiftet statskanalen navn på musikkprogrammet «Jungeltelegrafen» på NRK P2.

Det globalt orienterte programmet, som denne helga feiret brasiliansk musikk og ikonet Caetono Veloso, ble presentert under et nytt navn: «Musikkreisen».

Programleder Arne Berg beroliget lytterne i introen om at innholdet fra «Jungeltelegrafen» består.

– Det har ikke vært mitt ønske å skifte navn, sier Berg til Klassekampen.

Avgjørelsen om navnebyttet ligger hos NRKs radioledelse.

Det er et av de lengstlevende programmene i NRK Radio, startet av Sigbjørn Nedland i 1986. Berg kom med i 2004, og etter at Nedland gikk av med pensjon i 2018, har han styrt skuta alene.

– Ordet jungeltelegrafen har jo vært en rød klut for dem som er aller mest «woke» i verden, sier Berg.

Han viser til «concrete jungle» og «asphalt jungle» som begreper hvor ordet blir brukt som et bilde på noe uhyggelig.

– Men for oss har jo navnet handlet om musikken som oppdages og spres fra folk til folk. Litt som «heard it through the grape wine», sier Berg.

NRK er medskyldig i at kriminaliteten truer Norge

Audun Vinger, musikkjournalist og redaktør i Jazznytt, kaller «Jungeltelegafen» «alt man ønsker seg av rikskringkasteren».

– Ved siden av «Blues­asylet» er «Jungeltelegrafen» NRKs gode samvittighet når det gjelder musikkprogrammer, sier Vinger.

– «Jungeltelegrafen» gir assosiasjoner til det nye, det du ikke får vite om andre steder.

Alexandra Archetti Stølen, festivalsjef i Oslo World, er enig med Audun Vinger i at «Jungeltelegrafen» burde fått beholde navnet.

– «Musikkreisen» er et utrolig kjedelig navn. Hvis du først skal endre på en så sterk merkevare som «Jungeltelegrafen», må du finne på noe bedre. Det er en stor klisjé med å reise rundt i verden, sier hun, og legger til:

– «Jungeltelegrafen» handler ikke om bongotrommer og bastskjørt i Sahara, liksom. Det handler om å oppdage noe nytt og spre det videre.

Eva Midttun Leira, kanalsjef for NRK P2, sier følgende om navnebyttet:

– NRK ønsker å tydeliggjøre innholdet i NRK Radio-appen, samt at vi har tatt hensyn til at navnet kan oppleves som belastende for noen.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.