I 2021 fikk Norge kritikk fra USA for at de ikke lenger er et land som kjemper nok mot menneskehandel. Justisdepartementets rapport for 2023 avslører at regjeringen har gjort lite framskritt. Kriminelle blir ikke straffet etter loven om menneskehandel mens ofre mister sine rettigheter.

Vårt Land ser ut til å være den eneste avisen i Norge som skrev om saken i 2021 og i en artikkel under betalingsmur skriver VL:

Menneskehandel: Norge ble nedgradert fra nivå 1 til nivå 2 i USA sin årlige rapport om menneskehandel. – Det er veldig pinlig, sier Mildrid Mikkelsen, leder for ROSA.

Den årlige rapporten er ustedt av Justisdepartement og Trafficking in Persons Report vurderer 188 land og hvordan de bekjemper menneskehandel. Human Trafficking Institute forklarer nivåene:

Nivå 1: Land og territorier der regjeringer fullt ut overholder minimumsstandardene.

Nivå 2: Land og territorier der regjeringer ikke fullt ut overholder minimumsstandardene, men gjør en betydelig innsats for å havne på nivå 1.

Israel, Norge, New Zealand, Tyrkia, og to andre nasjoner ble nedgradert fra nivå 1 til nivå 2, skrev Newsweek i juli 2021.

Norge fikk spesielt kritikk for ikke å etterforske én eneste sak som gjaldt menneskehandel i rapporteringsperioden. I tillegg fortsatte regjerningen å sikte personer som var mistenkt for menneskehandel for mindre lovbrudd, som hallikvirksomhet. Rapporten kan leses her.

Sytten land havnet på nivå 3, som er regjeringer som ikke overholder minimumsstandardene og ikke gjør betydelig innsats for å gjøre det.

Disse landene inkluderte Afghanistan, Algeria, Burma, Kina, Komorene, Cuba, Eritrea, Iran, Nicaragua, Nord-Korea, Russland, Sør-Sudan, Syria, Turkmenistan, Venezuela, Malaysia og Guinea-Bissau.

2022 Trafficking in Persons Report: Norway

Norge havnet igjen på nivå 2 i 2022, da den norske regjeringen ikke oppfylte minimumsstandardene på flere sentrale områder, selv om de hadde gjort noen forbedringer. Dette arbeidet inkluderte å straffeforfølge og dømme flere menneskehandlere og pålegge dem å betale offererstatning.

Regjeringen får kritikk på flere områder. Disse er de alvorligste:

For femte år på rad har Norge enda ikke iverksatt et offisielt system som identifiserer antall ofre. De har fortsatt ikke utviklet et formelt nasjonalt system for identifisering eller et statistisk system for innsamling av data.

Regjeringen fortsatte å sette søkelys på den udokumenterte statusen til noen utenlandske statsborgere i stedet for å screene dem for offer av menneskehandel. Deretter ble noen ofre straffet for ulovlige handlinger som menneskehandlere tvang dem til å begå i stedet for å bli identifisert som ofre og gitt omsorg.

Myndighetene identifiserte ikke konsekvent mulige ofre for menneskehandel med barn.

Når myndighetene siktet en person for en annen forbrytelse enn menneskehandel hendte det at ofre ikke fikk tilgang til bistand som de har rett på i henhold til norsk lov om menneskehandel. Dette gjorde ofrene utsatt for reviktimisering.

Myndighetene etterforsket færre saker og fortsatte å sikte personer under andre lover enn straffeloven om menneskehandel.

However, the government did not meet the minimum standards in several key areas. For the fifth consecutive year, the government did not report an official number of identified and assisted victims and continued to delay development of formal identification procedures, a national referral mechanism (NRM), and a comprehensive statistical system for collecting data.

The government continued to focus on the undocumented status of some foreign nationals rather than screen them for trafficking indicators, subsequently some victims were penalized for unlawful acts traffickers compelled them to commit rather than identified as victims and given care. Authorities did not consistently identify potential child trafficking victims.

Moreover, when authorities investigated and prosecuted a trafficking crime as another crime, victims were unable to access assistance granted to trafficking victims under Norwegian law, leaving them susceptible to re-victimization. Authorities investigated fewer trafficking cases and continued to charge traffickers under non-trafficking statutes.

2023 Trafficking in Persons Report: Norway

I Justisdepartementets rapport for 2023 er Norge fortsatt på nivå 2, selv om regjeringen har gjort noen forbedringer siden 2022 og kan leses her.

Men likevel er det de alvorligste punktene som gjør at Norge ikke har blitt oppgradert til nivå 1.

De samme punktene nevnt ovenfor er fortsatt en grunn til at Norge ikke lenger er et land som kjemper nok mot menneskehandel. Til sammenligning er Sverige, Danmark, Finland og Island alle på nivå 1 i 2023.

Politiet.no: Om menneskehandel og politiets arbeid

Menneskehandel er når en person ved hjelp av enten vold, trusler, misbruk av sårbar situasjon eller annen utilbørlig atferd tvinger, utnytter eller forleder noen til:

Prostitusjon eller andre seksuelle ytelser. Tvangsarbeid eller tvangstjenester, for eksempel tigging. Krigstjeneste i utlandet. Fjerning av organer.

Alle fasene ved utnyttingen er straffbare. Det gjelder også det å rekruttere, frakte, losjere og motta personen som blir utnyttet. Den som blir kjent skyldig i menneskehandel, risikerer fengselsstraff i inntil 10 år.

Menneskehandel bryter grunnleggende menneskerettigheter. Menneskehandel er grov kriminalitet som rammer ofrene svært hardt.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.