Batteriselskapet Freyr, nå kalt Freyr Battery Giga Arctic AS, er i ferd med å gå på en gigasmell på børsen i New York. Ifølge Finansavisen er aksjen halvert i løpet av de siste tre månedene. Avisen fokuserer på at dette betyr at opsjonsfesten for ledelsen er over.
Statlige subsidier og børssatsing med utgangspunkt i bokstavelig talt luftige drømmer om batteriproduksjon i Mo i Rana, basert på vindkraft har ikke hjulpet stat og kommune med avkastning og industriarbeidsplasser. Selv om det ennå ikke har gått to måneder siden ledelsen ommøblerte i toppetasjene, med heftige lønninger og ikke minst nye opsjoner, er det nettopp opsjonene Finansavisen biter seg merke i:
Nå er imidlertid aksje- og opsjonsverdiene smadret både for Svarva, og i enda større grad tidligere Freyr-sjef Tom Einar Jensen og storeier Torstein Dale Sjøtveit. Freyr har styrtet nedover nesten hver eneste dag siden i sommer. På tre måneder er aksjen mer enn halvert i kurs – fra 9,50 til bare 4,70 ved børsslutt mandag. På 12 måneder er aksjen ned hele 65 prosent. (Finansavisen)
– Dødsdalen
Ved halv tolv-tiden tirsdag formiddag (amerikansk tid) var kursen sunket ytterligere 16,5 cents. Det kan bli vanskelig å snu for styreleder Tom Einar Jensen, som i august forklarte omskiftningene i ledelsen og flyttingen av hovedkvarteret fra Luxemburg til USA på denne måten.
Investorer la knapt merke til det, men trekkene gir innsikt i Vestens utfordring til Kinas dominans innen elektriske kjøretøy og batteri-industrier. Dette ble tydelig i Freyrs valg av ny administrerende direktør: chip-industri-veteranen Birger Steen, styreleder for Nordic Semiconductor og en tidligere toppleder i Microsoft. Det var det siste eksemplet på et vestlig batteriselskap som vender seg til en teknologiveteran for å navigere gjennom dødsdalen, den ofte lange, vanskelige veien fra å lage et produkt til storstilt, lønnsom produksjon. (The Electric)
– Runde ordelag
Opsjonene er kanskje ikke så viktig for den nye administrerende direktøren, Birger Steen, som i august sikret seg en årslønn på syv millioner kroner i året. Så sent som forrige torsdag, samme dag som regjeringen la frem sin plan for ytterligere «grønn omstilling», Veikart 2: Grønt industriløft, ble han intervjuet av lokalavisen Rana Blad. Avisen, som kanskje har hørt mange lovnader om industrieventyr før, tilkjennegir i artikkelen at Hr Steen ordla seg «i runde ordelag»:
– Vi gleder oss over at regjeringen ønsker å legge til rette for grønn industriutvikling i Norge, fremhever verdien av en nordisk batteriverdikjede og ønsker batteriproduksjon i Norge. Regjeringen viser med dagens Grønt Industriløft 2.0 at de tar den geopolitiske situasjonen innover seg og retter fokus på selvforsyning av kritisk energiteknologi hvor batterier spiller en sentral rolle. Regjeringen viser også hvordan offentlig støtte kan utløse privat kapital og tar med dette et steg i samme retning som Tyskland, Frankrike og Spania som også har annonsert første fase i sin respons på amerikanernes Inflation Reduction Act (IRA). (Rana Blad)
Steen er heller ikke spesielt klar i uttalelsene om hva dette vil bety for Freyr i Mo:
Når det kommer til Giga Arctic og videre fremdrift i Mo i Rana, kommer ikke Steen med noen avklaringer, men viser til at selskapet avventer for å finne ut hva regjeringens satsing vil bety for selskapet.
– Vår ambisjon er å etablere en bærekraftig verdikjede for batteriproduksjon i Norge for å fremme avkarbonisering av samfunnet, nye arbeidsplasser og regional energisikkerhet. Vi ser frem til å få klarhet i hva Grønt Industriløft 2.0 betyr for Freyr gjennom årets stortingsbehandling av statsbudsjettet, slik at vi settes i posisjon til å ta en beslutning om Giga Arctic-prosjektet i Mo i Rana som kan bli én av Norges største fastlandsinvesteringer på flere tiår. (Rana Blad)
Akkurat ordene «kan bli» har vi på følelsen at vi har hørt brukt tidligere om gigaplanene til Freyr.
Massakre for Freyr-topper (Finansavisen – registrering)
Les også: