Terje Ythjall: Forsøk på tilpassing, 2012. Foto: Øystein Thorvaldsen

Det er noen år siden jeg sist skrev om Terje Ythjalls malerier. Nå mønstrer han igjen i Galleri Haaken med et utvalg bilder som er like utfordrende å fortolke som ved tidligere utstillinger. Ythjalls billed­verden er gåtefull på så mange måter, skjønt hans frem­stillings­form og maleriske presisjon er utsøkt profesjonell.

Det er motivene med sine burleske figurer og frodige handlings­forløp som lager krøll på innlevelse og tankegang. Her befinner vi oss i en visualisert virkelighet med figurer og gjøremål som ikke er av denne verden, men følger sin egen bisarre logikk.

Et gjennomgangs­tema i bildene er at de ulike figurene bærer masker. Noen av dem har menneskelig anatomi, andre er formgitt som dyr. Maskene går alltid igjen, i en stivnet attityde som emosjonelt skjuler ethvert indre liv.

Det er noe uhyggelig ved disse maske­figurene, som ikke er uten humor, en slags galgen­humor som signaliserer en type skjult/fortrengt tilstand. Man kan si at de uttrykker en tidsånd som ikke kan utsies i visuelt forståelige bilder. I alle fall ikke bilder som speiler vår tids estetiske kaos og kulturelle tilstand.

Ikonografisk fremstår Ythjalls surreal­istiske billed­verden, med sine masker og fremmed­artete figurasjon, som en kunst­historisk «mutasjon». Hans figurasjon og maskerte formverden kan minne om sen­middel­alderens folkelige og teologiske billed­frem­stillinger, og på det vis være ikono­grafisk beslektet, men de er skapt ut fra en ikono­logisk kontekst. Det vil si en hierarkisk idéverden der alt har sin plass, selv når klovner driver gjøn med kirke- og kongemakt.

En slik fast­tømret, ikono­logisk idéverden finnes ikke i vår samtid, så hva «peker» Ythjalls sobre og visuelt spiss­formulerte maske­figurer på?

Mulig representerer hans maske­figurasjon en intern kritikk av samtids­kunsten, både formalt og innholds­messig, men uten visuelt å forfekte et privilegert ståsted. På det punkt er han beskyttet av maske­bruken, som skjuler og skjermer kunstnerens åndelige identitet i en guds- og menings­forlatt samtid.

Ja, her er det mye å gruble over hva angår den middel­alderske bilde­retorikken. En helt annen sak er den maleriske profesjon­aliteten, som Ythjall behersker til finger­spissene. Selv om en ikke alltid forstår tematikken i bildene, er det ikke vanskelig å se og oppleve den maleriske skjønnheten.

Terje Ythjall: Dobbeltdyr/Deledyr, 2019. Foto: Øystein Thorvaldsen

Terje Ythjall: Følgesvenn, 2014. Foto: Øystein Thorvaldsen

Terje Ythjall: Mottagelse, 2016. Foto: Øystein Thorvaldsen

Galleri Haaken, Tjuvholmen i Oslo:
Terje Ythjall, malerier
Varer fra 23/9 til 14/10, 2023

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.