Polestar er Volvos søstermerke og har kommet som en rakett inn i det norske batteribil-markedet. Bilene bygges på Volvos fabrikk i Luqiao, Zhejiang i Kina, og på sankthansaften 2022 ble Polestar notert på Nasdaq-børsen med Volvo Cars som 47,8 prosent hovedeier. Selskapet ble verdsatt til 275 milliarder SEK, og norsk presse har vært fulle av jubel, samtidig som Polestar har vært svært aktive med å bane seg inn i det viktige norske markedet. Men noe skurrer.
Ifølge biltidsskriftet Carup.se lever Polestar på kreditt fra Volvo Cars, med en gjeld på opptil 18,9 milliarder svenske kroner. Drøyt 14 måneder etter børsnoteringen har markedsverdien til Polestar krympet fra 275 til rundt 60 milliarder SEK med dagens dollarkurs. Kvartalsrapporten viser at selskapet sved av 10,5 milliarder SEK i løpet av første halvår i år, og sitter igjen med 11,8 milliarder SEK i likvide midler.
Avhengig av tilleggsfinansiering gjennom låneordninger, kreditt og forpliktende kapitalmarked
For å fortsette driften er Polestar nå avhengig av kapitaltilførsel, lån og utsettelse av leverandørgjelden. Med dagens underskudd forventer selskapets ledelse at kassen er tom før nyttår, og det til tross for at alle bilene produseres på kreditt. Dette er ikke noe Carup.se finner på: De har hentet tallene fra Polestars egen kvartalsrapport, hvor ledelsen skriver:
– Basert på disse omstendighetene har ledelsen fastslått at det er betydelig tvil om Polestar Groups evne til å fortsette.
På få uker har også aksjen falt 18 prosent, og kvartalsrapporten viser at Polestars tap økte til tre milliarder med negativ bruttomargin, og det er ikke akkurat noen god oppfordring til aksjekjøp – eller bilkjøp, for den saks skyld.
De fleste lånene kommer fra hovedeieren Volvo Cars, viser en gjennomgang som Carup har gjort av siste kvartalsrapport. Total gjeld pr. mars 2023 var 1,76 milliarder dollar. Bare i det siste kvartalet brukte Volvo Cars 6,7 milliarder SEK på Polestar for produksjon, uten at Polestar betalte ned den økende leverandørgjelden. Allerede i oktober 2022 utstedte Volvo Cars et konvertibelt lån på 8,9 milliarder SEK som kan konverteres til aksjer i en emisjon hvis de ikke ønsker å kreve pengene tilbake.
Selger med enorme rabatter og stor optimisme
Polestar selv signaliserer optimisme: De leverte 15.765 kjøretøy i løpet av andre kvartal 2023, en vekst på 36 % sammenlignet med fjoråret. Med globale rekordleveranser på 27.841 for de første seks månedene, forventer Polestar å levere 60.000–70.000 kjøretøy og en bruttomargin på 4 % i 2023. De signaliserer at den anstrengte økonomien vil snu seg når de nye modellene Polestar 3 og 4 kommer i salg, og adm.dir. Thomas Ingenlath mener fortsatt at volummålet på 290.000 biler skal nås innen 2025. Så optimismen og visjonene er det ingenting å utsette på.
Med en gjeld på 18,9 milliarder er det svært viktig for Volvo Cars og aksjonærene at dette lykkes. Dessverre har markedet for luksuriøse batteribiler fått seg en stygg nedtur i 2023, og det er ikke så mange tegn til opptur med det første etter den enorme kjøpefesten i 2022:
Polestar er et helt ukjent og nytt bilmerke, men har likevel solgt over 11.000 biler i Norge. Det tallet sier noe om hvor viktig det norske markedet er som utstillingsvindu og samferdselseksperiment, takket være ekstreme avgiftslettelser som skaper et kunstig men avgjørende marked for batteribiler. At det norske glansbildet opprettholdes, er så viktig at Polestar har satt ned prisene med inntil 132.750 kroner for alle 2023-modeller. Det låter ikke som særlig god butikk.
Volvo Cars er et solid selskap, men nå er kontantstrømmen negativ på grunn av Polestar og det man frykter er en skikkelig stjernesmell hvis Polestar-gruppen ikke lykkes med å sikre de nødvendige midlene for videre drift. Derfor har ledelsen signalisert tvil om Polestar Groups evne til å fortsette driften.
Det er høyst uvanlig, og arbeidet for å dempe usikkerheten fortsetter, skriver Polestar. Det samme skjer for svært mange andre selskap som skal leve av det grønne skiftet.