Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG). Foto: Beate Oma Dahle / NTB
MDG børster igjen støv av sin gamle kjepphest 20-kilometers fartsgrense i Oslo. Men planen ser ut til å ha små muligheter til å bli en realitet med det første.
Miljøbyråd Sirin Stav (MDG) skyver som vanlig «barna» foran seg, mener fartsgrensene handler om en klassisk interessekonflikt: Hvem skal man prioritere, barn som går til skolen eller bilistene?
– Vi vet at jo høyere fart desto større skadepotensial er det. Vi satser tungt på trygge skoleveier og da er det å redusere farten noe av det viktigste vi gjør sammen med fysiske tiltak som fartsdumper og innsnevringer, sier Stav, og fortsetter:
– Vi velger å sette hensynet til barna og sårbare trafikanter først. Da mener vi det er fornuftig. 10 km/t kan utgjøre forskjellen på liv og død i trafikken. Det mener vi er en riktig prioritering.
Dagbladet skriver om saken.
Men det er ikke lagt frem noen tall eller data som tilsier:
1. At det er et høyt antall trafikkulykker mellom biler og barn i Oslo
2. At en fartsgrense på 20 km/t vil bidra til å løse problemer med ulykker mellom barn og biler. (Dette siste er uansett vanskelig, da problemet man angivelig skulle løse, i all hovedsak kun finnes i Sirin Stavs hode).
Men uten noen form for dokumentasjon eller statistikk å bygge på, går like fullt det ytterliggående MDG inn for en fartsgrense på kun 20 km/t i Oslo.
Ifølge Dagbladet var det i fjor kun sju barn som ble lettere skadd i trafikkulykker i Oslo, mens det året før var elleve barn. Ingen alvorlige ulykker.
Det burde gi liten grunn til paniske tiltak i en by med over en halv million innbyggere.
Document omtalte denne saken også da MDG fremmet den sist (i 2020), og brukte da begrepet «spinnvilt påfunn.
Et parti uten støtte
Til tross for et tidligere mislykket forsøk på å innføre dette, gir ikke MDG seg så lett.
MDG har man for lengst lært at mikroskopisk støtte blant velgerne ikke er noen hindring, man klarer ofte å på presset igjennom de mest absurde forslag uansett. Noe åtte år i byrådet er et bevis på.
Det kan nevnes manisk utbygging av sykkelveier, sykkelhoteller, utekontorer- og møbler, utekunst osv. Milliardene har rullet, penger som kunne og burde vært brukt på viktige saker for byens innbyggere, i stedet for på nonsens.
I et handlingslammet byråd sammen med i med Ap og SV, ledet av en tilsynelatende komplett likeglad byrådsleder Raymond Johansen, har MDG fått ture frem på tross av all fornuft.
Tiltakene har stort sett også det til felles at de ikke bygger på behovsanalyser eller identifisering av problemer som må løses. De bærer preg av å være nærmest infantile ønskedrømmer, først fra MDGs samferdselsbyråd Lan Berg, siden fra hennes arvtaker Sirin Stav.
Lan Berg måtte gå av i vanære etter massivt pengerot, og har siden forsvunnet i glemsel i en krok på Stortinget. Få har savnet hennes i bidrag i politikken.
I en ny måling omtalt i Document (se under), mister MDG over 6 prosent av sine velgere i Oslo, og partiet er i ferd med å gå på en nesten historisk smell ved valget. Velgerne vil rett og slett ikke ha deres virkelighetsfjerne bisarr-politikk.
Planen slaktet av Vegvesenet
Dessverre for MDG ser det ikke ut til at 20 km/t-visjonen blir noe mer enn en våt drøm fra byråd Sirin Stav.
Statens vegvesen har tidligere slaktet MDG-forslaget. For MDG ble saken bare verre da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet ga slakten sin fulle støtte.
– Når det gjelder 20-sone rundt barneskoler, vil Statens vegvesen ikke etterkomme ønsker om utprøving av et slikt tiltak alene, het det i vurderingen gjengitt av Avisa Oslo.
Videre har ny skilting uten fysiske tiltak «marginalt potensial» til å endre fartsnivået, ifølge Vegvesenet og departementet.
Likevel fremmer altså MDG nå en slik plan på nytt, rett før valget. Kanskje i et håp om å holde på sin siste, ekstremistiske kjernevelgere. Man hører rallingen fra et døende parti.
Les også:
Gode bøker fra Document! Bestill i dag:
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: