Bratt stigende renter, svekket kjøpekraft, stappfulle lagre og avgiftsøkninger tvinger bilbransjen til stadig flere tilbudskampanjer for å kvitte seg med elbiler som i fjor solgte i bøtter og spann.
Skoda har blant annet annonsert et priskutt på 175.000 kroner på den populære Enyaq-modellen. Bestselgeren Nissan Leaf har blitt kraftig redusert og Tesla har også kuttet prisene ved flere anledninger, skriver Nettavisen.
I Polestars butikklokale i Oslo sentrum kjøres en massiv tilbudskampanje. Siden juni lokker de med inntil 132.750 kroner i rabatt for modellen Polestar 2.
Rabatten på rundt 130.000 kroner for en Polestar gir en pris på langt under en halv million kroner for fullspekkede utstyrsversjoner med største batteri og oppunder 50 mil rekkevidde, skriver DN.
– Under pandemien var det overskudd på kunder og underskudd av biler, med forsinkelser og lange ventelister. Plutselig er situasjonen snudd på hodet: Nå har vi overskudd av biler, og underskudd på kunder, sier Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund, til Dagens Næringsliv.
– I tillegg slår kanselleringer ut i full blomst. I sum er ordrereserven redusert med 70 prosent etter årets første halvår. Det er kjempedramatisk. Vi venter inntil 30 milliarder kroner i tapt omsetning i år, og betydelig reduserte marginer hos både importører og forhandlere. Det er ganske ille, avslutter Nilsen.