I år har Torshov, Grønland og Grünerløkka fått såkalte «bylivsgater».

Der det før var vei, er det nå delvis fylt med planter og sitteplasser. Målet er at gatene i større grad skal tilgjengeliggjøre byrommet for myke trafikanter; syklende og gående, i stedet for motortrafikk, skriver Avisa Oslo.

Men prislappen for planter og benker i disse områdene kommer på nesten 30 millioner kroner, fremkommer det i et dokument fra Bymiljøetaten (BYM).

Av dette går blant annet elleve millioner kroner til planlegging og evaluering, mens tolv millioner går til bygging.

– Det er klart det koster penger, og de siste årene har jo alt blitt veldig mye dyrere, det gjelder også for oss i kommunen. Men, hvis vi skal snu en utvikling der byen har blitt planlagt på bilens premisser over mange tiår, må vi tørre å satse litt, sier byråd for byutvikling, Arild Hermstad (MDG).

Hermstad sier videre at han er «strålende fornøyd med bylivsgatene».

– Folk har tatt dem i bruk og er stort sett veldig fornøyde, både de som bruker gata og ikke minst det lokale næringslivet. Det eneste jeg eventuelt har å utsette er at det ikke er enda flere av dem, sier MDG-politikeren.

Bylivsgatene åpnet i juni i år, og skal ikke tas ned før oktober 2024.

– Det skal gjennomføres en evaluering til høsten i forbindelse med forberedelse til vinterdrift. I forberedelsene til vinterdrift vil det kunne gjøres enkelte, mindre justeringer av bylivsgatene. Det vil igjen kunne komme noen justeringer til våren før neste sommersesong, men alle tre vil altså bli stående frem til oktober 2024, informerer kommunikasjonsrådgiver Hanne Sofie Fremstad i BYM.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.