i 2021 ble gründeren av det hydrogen-elektriske lastebilmerket Nikola tiltalt for svindel av amerikanske myndigheter, etter å ha forledet investorer og kunder til å tro at Nikola var nær ved full produksjon av den grønne revolusjonen sin. Han ble dømt, og man kunne tro at dette ville ta knekken på selskapet. Men grønne selskap er ikke som andre selskap: Kunder med klimafeber mangler kritisk sans, så Nikola fortsatte som om ingenting hadde skjedd. Nå er imidlertid det Arizona-baserte selskapet i trøbbel igjen.
Nikola har faktisk begynt å bygge og levere lastebiler til kunder, men ikke mange: I følge CNN den 4. august viser kvartalsresultatene at bare 96 lastebiler og 76 batterikjøretøyer er levert. Dette ga netto tap på 387 mill. dollar i første halvår, mot 326 mill. dollar i første halvår i fjor. Nå har Adm.dir. i Nikola, Michael Lohscheller forlatt selskapet med umiddelbar virkning, offisielt for å «dra tilbake til Europa for å fokusere på en familiehelsekrise». Og han er ikke den første som har det travelt:
Fire direktører på fire år
Lohschellers forgjenger, Mark Russell, var Adm.dir. i mindre enn 18 måneder, og når erstattes Lohscheller av styreleder Stephen Girsky, som tidligere har vært leder i General Motors. Girsky gir seg som styreleder med umiddelbar virkning, men beholder en plass i styret. Og denne stolleken betyr at Stephen Girsky blir selskapets fjerde administrerende direktør på like mange år.
Det hjelper heller ikke på anseelsen at tre av Nikolas batterilastebiler tok fyr ved selskapets hovedkontor den 23. juni. Og ikke nok med det! En av batteripakkene tok fyr igjen etter en hel måned, og brant like herlig som første gang med 800 grader – så når «Det Grønne Skiftet» er ferdig i 2050 er det slutt på å kjede seg på brannvakta. Genialt.
Årsaken til den første brannen er fortsatt under etterforskning, men Nikola hevder selv at det ligger noe «mistenkelig» bak – og ikke noe med teknologien deres. Neida.
Alt i alt førte dette til at Nikolas aksjer falt 26 prosent – men grønn svindelindustri har en tendens til å overleve det meste, fordi kunder vil at mirakelet og reklamen skal være sann. Det er nettopp den psykologiske effekten som også driver vindkraftindustrien, pluss kanskje litt «grønn Swix» og andre «insentiver».
Fantasirapport og kjøpefest på fantasilastebiler
Etter skandalen i 2021 har Nikola fokusert forretningsvirksomheten sin på det amerikanske markedet. Det var ikke tilfelle etter oppstarten i 2015, hvor grønne glansbilder fikk norske kunder til å bestille lastebilen usett: I desember 2016 skrev Norsk Lastebileier Forbund (NLF) at det var det reservert fem fiktive Nikola-lastebiler i Norge: Tine bestilte den første, Tenden Transport den andre. VT Gruppen bestilte to og Per E. Kristiansen reserverte én Nikola Two. Slike ting er gull verd for aksjekursen.
I 2018 bestilte organisasjonen Hydrogen.no en rapport fra Greensight, og der tok det helt av: I den absurde bestillingsrapporten sannsynliggjorde man 1000 hydrogenlastebiler i Norge innen 2023, og det allerede i headingen. Det fikk antagelig Nikola Motors til å gi den (like imaginære) hydrogen-elektriske lastebilmodellen sin det norske navnet «Nikola Tre» i November 2018, med Norge som testland rundt 2020. Da kjøpte den klimaysteriske ledelsen i Posten en usett.
Grunnleggeren og bedrageridømte Trevor Milton holder fortsatt en eierandel på omtrent 8% i Nikola. Luringen hadde en lang fartstid med fantasifulle «klimaløsninger» før hans imaginære hydrogenlastebil skulle ta opp kampen med batterilastebilen til Tesla – som også har latt vente på seg, men som faktisk er på veien.
Trenger du underholdning anbefaler jeg å lese min Nikola-artikkel fra 2021, med hele den elleville historien bak Trevor Milton og Nikola – og om norske, grønne bedriftsleder-«kålhuer» som tror på hva det skal være. Eller fikk de betalt for det? Aldri godt å si i klimasammenheng.
Sånne historier får du bare hos Document.no, og det er virkelig verd et abonnement eller en vipps.
Klimahysteriet som svindelgenerator: Nikola, den imaginære lastebilen alle kjøpte
Les også:
Er Støre, Aasland og regjeringen kjøpt og betalt av vindkraftindustrien?
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!