Bilene står tett i tett  i Drammen bilhavn. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

De gode tidene for bilbransjen ser ut til å være over i denne omgang. Salget går trått, og nye, usolgte biler står tett i tett i importhavna.

Etter en god start på året for bilbransjen, går det nå salget vesentlig tregere. Økte renter og en viss økonomisk usikkerhet demper folks kjøpelyst, og mange velger å vente med bilkjøpet.

Kapital beretter om saken.

Rundt 70 prosent av bilene som importeres til Norge kommer først til Drammen Havn. Assisterende havnedirektør Ivar Vannebo forteller at det har vært gode tider i bilbransjen, men han merker endringer nå, skriver Kapital.

Vannebo forteller om en markant endring:

– Nybilsalget har bremset ganske kraftig i Norge, og forhandlerne må jobbe hardere for å selge biler. En del importører har nok også vært i overkant optimistiske med tanke på fremtidig salg, og noen kunder har gått fra kontraktene grunnet forsinkelser. (Sitatet er noe forkortet av Document).

Kapital skriver at kombinasjonen av høy import og fallende etterspørsel har ført til at det hoper seg opp med usolgte biler.

– I dag har vi rundt 12.000 biler på lager i Lierstranda og i Drammen. Stort sett alt vi har av ledig plass er fylt opp, sier Vannebo.

Importørene dumper prisene for å holde salget oppe

Møller Bil er en av Norges største bilimportører, med merker som Volkswagen, Audi og Skoda.

Møller Bil kjører nå kampanjer med store rabatter, for å holde salget i gang. Ikke minst har man mange usolgte elbiler det gis store prisavslag på. Nybilsalget i Norge domineres nå av nettopp elbiler.

Kampanjen for elektriske Skoda Enyaq innebar for eksempel en rabatt på opptil 150.000 kroner. Dette er et avslag mange vil kalle ren dumping av prisen.

Ifølge Kapital er en såpass høy rabatt er fint for kundene, men uheldig for marginene til Møller Bil.

For kunder som kjøpte en slik bil før prisen ble dumpet, oppleves selvsagt dette som bittert.

Slike store avslag skaper også usikkerhet i markedet. For hvem vil betale en viss pris i dag, hvis man mistenker at den kan senkes med 150.000 i morgen?

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Øyvind Rognlien Skovli hos bilimportør Harald A. Møller AS vedgår at det er mer krevende tider, men han vil samtidig kalle det bilbransjen nå opplever som en normalisering, skriver Kapital.

– Kampanjer motiveres av konkurransesituasjonen, og i tillegg merker vi selvfølgelig til en viss grad stigende renter og at det i dag er mer økonomisk usikkerhet, sier Skovli. (Forkortet sitat)

Priskutt på Tesla 

Tesla har lenge vært et av de ledende elbilmerkene. Deres situasjon er derfor betegnende for markedet.

I januar kuttet Tesla prisen på innstegsmodellen til Tesla Model Y med hele 120.000 kroner. Mai-tallene fra OFV forteller at det så langt i år er registrert 12.325 Tesla Model Y. Bilmodellen hadde altså et stort forsprang på Volkswagen ID.4, som lå på annenplass med 2.712 registreringer. Skovli forteller at priskuttet til Tesla gir utslag på konkurransesituasjonen, skriver Kapital .

– Priskuttet til Tesla er en av mange faktorer som påvirker konkurransesituasjonen. Konkurransen er hard, men det er vi vant til, og motivert til å møte, avslutter Skovli.

Les også: 

En gjennomgang av farene ved litium­batterier i kjøretøy og fartøy

 

Gode bøker fra Document forlag! Bestill i dag:

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.