I 2023 har USA opplevd en alarmerende økning i dramatiske nestenulykker som får mange til å tenke seg om før de går ombord i et fly.

Den hyppigste bortforklaringen er økt etterspørsel etter flyreiser og ikke nok bemanning, mens andre vil forsiktig hinte at flypersonellet er mindre erfarne.

De som sier det som det er, som Tucker Carlson, hevder at det er fordi flyselskapene har senket eller fjernet flere av opptakskravene for piloter og annet personell.

Det ble såpass ille at det amerikanske luftfartstilsynet Federal Aviation Administration (FAA) holdt et toppmøte i mars for å diskutere nestenulykkene og utstedte et varsel til flyselskaper med anbefalinger om å forbedre sikkerheten.

Den hyppigste bortforklaringen om problemet er økt etterspørsel etter flyreiser og ikke nok bemanning, noe som burde bekymre oss alle. For det må jo bety at de kjører på med flere fly og mindre hjelp, selv om det er en risiko for at en ulykke vil skje.

Selv om det hadde blitt ubeleilig for mange ville nok de fleste foretrukket at flytrafikken ble redusert, enn å risikere å dø i en flystyrt. Egentlig er det en vinn-vinn situasjon, da vi har fått beskjed om å redusere vårt karbonfotavtrykk.

Andre eksperter vil forsiktig hinte at flypersonellet er mindre erfarne; mens de som sier det som det er, hevder at der er fordi flyselskapene har senket eller fjernet flere av opptakskravene for piloter og annet personell.

Tucker Carlson er en av dem, og han sa i februar at flyselskaper dramatisk har senket standarder for for piloter og flykontrolltjenesten i rettferdighetens navn. På grunn av dette vil mange mennesker komme til å dø.

Siden Tuckers kommentar har flere alvorlige nestenulykker skjedd.

Venstresiden vil si at Carlsons tirade er rasistisk, kvinnefiendtlig og en konspirasjon, men vi kan ikke huske å ha opplevd så mange nestenulykker på så kort tid.

For å være på den sikre siden skriver vi i overskriften at identitetspolitikk kan være årsaken til en økning i nestenulykker. Dette kan forhindre liberal meltdown og at vi blir beskyldt for rasisme og kvinnefiendtlighet av venstresiden.

Safety Last: Ut med hvite, mannlige piloter

I mars i fjor skrev venstrevridde NPR at flyselskaper har som mål å rekkrutere flere kvinner og fargede personer til å bli piloter:

– Kommersielle piloter er overveldende hvite og mannlige. Midt i et behov for piloter, trapper industrien opp innsatsen for å rekruttere flere kvinner og fargede til å bli piloter.

– Commercial airline pilots are overwhelmingly white and male. Amid a need for pilots, the industry is stepping up efforts to recruit more women and people of color to become pilots.

Siden har vi hørt utallige historier om flyselskaper som jobber med å bli mer inkluderende, og for å bli dét har de senket opptakskravene.

Det hjelper også at transportminister Pete Buttigieg er homofil – not that there is anything wrong with that, som Seinfeld ville sagt.

Det var episoden hvor det gikk rykter om at George og Jerry hadde et forhold – og selvfølgelig er det ikke noe galt med det, ikke i 1993 og ikke nå i 2023.

Men i stedet for å snakke om flysikkerhet, foretrekker woke Buttigieg å diskutere rasistiske veier og byggeplasser.

I mars skrev Fortune Magazine at det allerede i 2023 hadde vært syv nestenulykker, og det gjaldt bare på rullebaner. Det er umulig å finne informasjon fra FAA om hvor mange det er nå i august 2023. Men vi ser på noen av nestenulykkene, som er ille nok.

Allegiant Air unngår kollisjon i luften på 23 000 fot

For to uker siden unngikk et fly fra Allegiant Air og et Gulfstream privatfly en nestenkollisjon på over 20 000 fot. Flyet hadde tatt av fra Fort Lauderdale, Florida, og hendelsen skadet en flyvertinne og skremte vettet av passasjerer.

Kunne ha vært den største flyulykken i amerikansk historie

En nestenulykke på JFK-flyplassen i januar kunne ha blitt den største flyulykken i amerikansk historie, sier eksperter. Et fly fra American Airlines krysset rullebanen foran et møtende Delta Air Lines-fly. Opptak av samtaler viser at piloten på American Airlines misforsto instruksjoner fra flygeledere.

Tre alvorlige nestenulykker på en måned

Da et FedEx-fly forsøkte å lande på Austin-Bergstrom internasjonale lufthavn i Texas, holdt flyet på å kollidere med et fly fra Southwest Airlines. Dette var den tredje nestenulykken på en måned.

FedEx måtte snu kursen etter at passasjerflyet ble klarert for å gå fra samme rullebane, ifølge FAA. Piloten på FedEx-flyet avbrøt landingen og måtte klatre oppover for å unngå kollisjon.

Alle ulykkene skyldes menneskelig svikt

Her viser NBC News en nestenulykke mellom Mesa og Skywest Airlines på Burbank flyplass i California, og rapporterer om andre ulykker som har skjedd. En ekspert sier at det de alle har til felles, er menneskelig svikt.

Holdt på å styrte i Stillehavet

I desember tok et United Airlines-fly av fra Maui på Hawaii. Da flyet var på nesten 700 meter, stupte det plutselig ned til 230 meter, men piloten klarte å få kontroll over flyet. Hendelsen varte i bare 45 sekunder. Det ble rapportert at pilotene fikk ytterligere opplæring, og for noen dager siden ble det konstatert at det var menneskelig svikt.

 

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.