Kanalen vil forkorte seilasen fra Kina til Det indiske hav og gi et alternativ til det usikre og tradisjonelt piratherjede Malakkastredet. Prosjektet har stor strategisk og økonomisk betydning for Kinas interesser i regionen.
Ifølge de kinesiske planene vil byggeriet ta ti år og beskjeftige ca. 30.000 mann. Kostnadene er estimert til mellom tyve og femogtyve milliarder dollar.
Kanalmotstandere
Kanalmotstandere har reist flere innvendinger: En kanal vil dele landet fysisk og som sådan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Den foreslåtte kanalen vil være omtrent 25 meter dyp og 400 meter bred. Et slikt vannskille kan føre til at Bangkok mister kontrollen over de sydlige provinsene som grenser til Malaysia, noe som kan gi næring til muslimske separatister i området. Thailand risikerer også å havne i en kinesisk gjeldsfelle, ifølge kritikerne.
… og tilhengere
Tilhengerne ser på kanalen som fremtidens maritime motorvei. Den foreslåtte kanalen er bred nok til at to skip kan passere hverandre. Et miljøargument er at den vil forkorte seilasen mellom Europa, Midtøsten, India og Kina med 1200 nautiske mil eller to til fem dager og det vil bli mulig å unngå Singapore og det travle og innsnevrede Malakkastredet.
Kanalen sammenlignes med Suez- og Panamakanalen som i sin tid revolusjonerte skipsfarten.
Den smaleste delen av det sydlige Thailand er det 44 kilometer brede Kra-eidet som har navn efter byen Kra Buri. Den påtenkte kanalen omtales som Kra- eller Thai-kanalen.
Ingen nyhet
Planer om en kanal gjennom Thailand er ingen nyhet. En rekke prosjekter er blitt lansert, men så langt er ingen realisert. Allerede i 1677 ba thaikongen Narai den store en fransk ingeniør undersøke muligheten for å bygge en vannvei gjennom landet. I 1897 ble Thailand og Det britiske imperiet enig om ikke å bygge en kanal for å beskytte havnen i Singapore. De siste kanalbyggerne som har meldt seg er altså kineserne.