E18 Operatunnelen blir omkjøringsvei når Ring 1 våren 2024 stenges i tre år grunnet arbeider i Hammersborgtunnelen, men byrådet viser til trafikkanalyser som gjør dem bekymret.

De frykter nemlig at rundt 5.000 biler daglig vil velge å ikke følge omkjøringsskiltene, men heller kjøre i boliggatene rundt Ring 1.

Det skriver byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i et brev til samferdselsminister og Johansen-partikollega Jon-Ivar Nygård, ifølge Avisa Oslo.

– Vi kan ikke ha en forverring av fremkommelighet for bilister, gående og syklende i Oslo sentrum. Det er det vesentlige i denne saken og som jeg mener vi er tydelige på i brevet til Samferdselsdepartementet, sier Johansen.

Ifølge Stav og Johansen er dette «gater som på ingen måte er dimensjonert for så store trafikkmengder». Heller ikke for tunge kjøretøy.

– Dette vil få svært store negative konsekvenser for beboere, skolebarn, lokale næringsdrivende, kollektivtrafikken og myke trafikanter. I tillegg er flere av bygårdene i området ikke fundamentert på fast grunn, og vi risikerer skader på disse bygningene, heter det i brevet.

Bymiljøetaten har laget en trafikkplan for Oslo sentrum i perioden Ring 1 er stengt.

Ifølge byrådet strekker tiltakene seg fra å stenge «enkelte veier for trafikk» og å fjerne parkeringsplasser til å forsterke gater som per i dag ikke tåler økt trafikk. Prislappen ligger på grovt 100 millioner kroner, heter det i brevet fra Johansen og Stav.

Byrådet peker på at arbeidet i Hammersborgtunnelen er statens – ikke Oslo kommunes prosjekt– og at staten derfor må ta regningen.

– Både regjeringen og kommunen kommer til å bli stilt til ansvar for ulempene prosjektet påfører byen, skriver byrådene.

 

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.