Det første grunnarbeidet på Fornebubanen har kostet 6 milliarder kroner. Det er 1,5 milliard mer enn hele prosjektet var beregnet å koste da planleggingen begynte i 2013.
Hele Fornebubanen var estimert til å koste 4,5 milliarder kroner da banen ble vedtatt i 2013.
Siden arbeidet med Fornebubanen begynte i 2020, er det brukt nærmere 6 milliarder kroner, opplyser kommunikasjonssjef Line Fredriksen i Fornebubanen til Aftenposten.
Dermed er det allerede brukt 1,5 milliarder kroner mer på første strekning – før man har startet arbeidet med å legge skinner, bygge stasjoner og alt det andre som må på plass før T-banevognene en dag kan begynne å rulle gjennom tunnelen.
Fredriksen tror ikke prosjektet kommer til å oppleve flere kostnadssprekker.
– Dagens prognoser tilsier at Fornebubanen vil ligge innenfor styringsrammen på 27,6 milliarder kroner inklusiv lønns- og prisstigning, som ble vedtatt i 2022, sier Fredriksen.
Banen er beregnet å stå klar for åpning i 2029.