Norge har i prinsipp en regjering og en lovgivende forsamling, men overtar automatisk mesteparten av EU-lovgivningen, også unionens revolusjonerende klimapolitikk, som uten debatt innføres i Norge gjennom en hemmelig prosess.
Mange fornemmer kanskje dette fordi all reell debatt om ny klimalovgivning foregår utenfor Norge, og når ny klimapolitikk dukker opp i vårt land, gjør den seg plutselig gjeldende nærmest over natten.
Men vedkommende som setter fingeren på dette mildt sagt udemokratiske fenomenet, er journalisten Alf Ole Ask. De fleste kjenner ham kanskje fra Aftenposten eller Dagens Næringsliv, men han er i dag Brussel-korrespondent for Norsk klimastiftelses nyhetsorgan, som stiller seg uforbeholdent bak «det grønne skiftet» – i likhet med nesten hele Medie-Norge, når sant skal sies.
Og det er paradoksalt nok der han påviser klimapolitikkens sviktende demokratiske grunnlag: I en kronikk hos Energi og Klima den 6. juli som også er publisert i Teknisk Ukeblad, forklarer Ask forskjellen på innføring av EUs klimapolitikk i EU-landet Sverige og EØS-landet Norge: I Sverige skjer det en innenlandsk politisk prosess som er åpen; i Norge skjer den i Brussel bak lukkede dører uten medieinnsyn.
Ask illustrerer saken ved å vise til de to landenes behandling av EUs klimapakke «Fit for 55», som tar sikte på å redusere utslippene av klimagasser i unionen med 55 prosent innen 2030.
Som alle med teknisk og politisk innsikt forstår, er målet uoppnåelig og prosessen for lovfesting av ambisjonene uten demokratisk mandat både i Sverige og Norge. Men i Sverige blir lovpakken i det minste utredet:
Sveriges regjering ga 30. juni klimaøkonomen og professoren, John Hassler, oppdrag om å lage en overgripende samfunnsøkonomisk analyse av de langsiktige virkningene for det svenske samfunnet av EUs klimalovpakke «Fit for 55.»
I oktober skal professor Hassler legge frem sin utredning av virkningene av lovpakken for Sverige. Spesielt skal han se på CO2-opptak i skog (LULUCF) og kutt i ikke-kvotepliktig sektor, gjennom den såkalte innsatsfordelingsforordningen. Dette er to av de mest kontroversielle sakene også for Norge.
EU-kommisjonen anser uunngåelig nesten alle nye klimalover i EU som EØS-relevante, skriver Ask. EØS-land kan i prinsipp legge ned veto mot EU-lover kommisjonen regner som EØS-relevante, men det har aldri skjedd, opplyser han.
Kontakten mellom EU og EØS-landene koker dermed ned til hvordan EU-lovene rent teknisk skal innføres i EØS-landenes lovverk. Og den prosessen får ingen se.
Den 29. juni møtte en gruppe embetsfolk fra Klima- og miljøverndepartementet, Finansdepartementet og Utenriksdepartementet for andre gang EU-kommisjonen (DG Klima). Med var også Efta-sekretariatet, Island og Liechtenstein.
Energi og Klima har bedt om innsyn i referat og brevvekslinger før møtet i Brussel, 29 juni. Dette er avslått, fordi innsyn kunne skade «Norges utenrikspolitiske interesser.»
Det norske utenrikspolitiske apparatets aller største interesse er å holde den hersens befolkningen uvitende om hvilke skitne forretninger det gjør på dens vegne.
Statssekretær, Ragnhild Sjoner Syrstad (Ap), i Klima og miljødepartementet, skriver i en e-post til Energi og Klima at hensikten med møtet 29. juni var utveksling av informasjon og «diskutere EFTA-statenes deltakelse i EUs reviderte klimaregelverk.
Ifølge Syrstad «presenterte Norge og de andre EFTA-statene sine synspunkter på deltakelse» i Fit for 55» i møtet med DG klima». Det vil si Kommisjonen.
Men det er umulig for en norsk journalist å ta rede på hvilke synspunkter norske utenriksmyndigheter kom med på lover som skal innføres i Norge, til tross for at det handler om en revolusjonerende lovpakke med dyptgripende konsekvenser på nær sagt alle samfunnsområder.
Lovpakken «Fit for 55» regulerer hvor mye landene skal kutte i «ikke-kvotepliktig» sektor, innfører en ny form for karbontoll (CBAM) som blant annet vil omfatte kunstgjødsel og aluminium, definerer regler for opptak av CO2 i skogen (LULUCF).
Skipsfarten er nå innlemmet i EUs system for kvotehandel, luftfarten får strengere utslippsregler og det kommer nye krav om satsing på fornybar energi og krav til klimastandarder for bygg, bare for å nevne noe.
Det meste av dette er opplagt EØS-relevant, fordi det handler om det indre marked. Andre saker omfattes av klimaavtalen som Norge har inngått med EU. Mange av forslagene er kontroversielle, og de splitter regjeringen. Det gjelder særlig spørsmålet om utvidelse av opptak av CO2 i skog, LULUCF, som vil gripe inn i skogeieres bruksrett og kan begrense både hogst, vei- og hyttebygging.
Norge har aldri fått servert en større lovpakke av EU, konstaterer Alf Ole Ask.
Og aldri har norske politikere snakket så lite om lovene EU innfører i Norge – over hodet på nordmennene. Det er kanskje ikke så hensiktsmessig å erkjenne overfor ens egen befolkning at de bekler politiske verv som ikke lenger betyr noenting, og at de lar EU ødelegge landet uhindret.
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!
Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!