Fredag hadde avisen iTromsø en nyhetssak som fikk mange lesere til å sette kaffen i halsen og sjekke datoen. Tittelen lyder: Får ikke lov av kommunen å kjøre dieselbilen til jobb: – Trodde det var en fleip
Saken omhandler ansatte hos maskinentreprenørfirmaet Grav & Spreng AS, som nylig vant Tromsø kommunes anbud om å lage gangvei fra riksveien på Ersfjordeidet ned til Ersfjordbotn. Det er en strekning på vel 700 meter.
Prosjektet kom imidlertid med en liten hake for de ansatte: De får ikke bruke dieselbiler for å komme seg på jobb i prosjektområdet. Det var et absolutt krav fra Tromsø kommune.
– Det var ikke dét vi hang oss mest opp i da vi kom med tilbudet. For det er ikke det som er den store utslippskilden.
I anbudsbeskrivelsen, som viser kommunens krav til entreprenører som ønsker å få oppdraget, står det følgende: «I denne konkurransen er det minstekrav til nullutslipp på persontransport», og det blir vist til kollektiv transport som et alternativ til fossile transportmidler for å komme seg fram og tilbake fra arbeidsplassen. (iTromsø)
Bruker biodiesel
Selskapet bruker biodiesel for sine egne maskiner og kjøretøy, men er usikre på hvordan de kan unngå å miste anbudet på grunn av at de ansatte bruker sine egne biler for å komme på jobb (og betale skatt).
Foreløpig har bedriften noen løse planer om å sette opp egen buss fra kontorene langs Salarøyvegen, like sør for Finnvikdalen, men da må først ansatte kjøre dieselbilen til kontorene, før bussen tar dem videre til arbeidsplassen.
– De ansatte synes det er litt tungvint, for å si det sånn, sier Sandvik.
Også prosjektlederne, baselederne og formennene, som gjerne drar innom flere prosjekter i løpet av en dag, får noen nye utfordringer med kommunens nye krav.
– Satt litt på spissen så gjør det jo at vi kan kjøre dieselbilen mellom noen prosjekter, men kan ikke bruke den samme bilen fram til dette anlegget, forteller Sandvik.
Det er også krav om at maskinparken er fossilfri. Dette var imidlertid ikke noe problem for Grav & Spreng.
– Det er ikke en utfordring i seg selv, for vi byttet om til fossilfritt biodiesel for noen år siden, sier han.
– Men et krav er et krav, og vi har signert på det, legger han til. (iTromsø)
– Rystet
Tromsø er en stor by, med store avstander mellom ytterpunktene. iTromsø fikk en kommentar fra Ann-Sissel Enoksen, ordførerkandidaten til By- og Landlista ved årets kommunevalg.
– Det er greit at man skal ta vare på miljøet, men dette er å ta det langt. Å nekte folk å bruke sine egne biler til jobb er rystende. Jeg er sjokkert.
Hun tror ikke klima- og miljøgevinstene i et slikt tiltak utgjør noen stor forskjell i det store bildet.
– Jeg vil gå så langt som å kalle det symbolpolitikk. I verste tilfelle kan det bety kroken på døra for flere mindre bedrifter som nå må ut med store summer for å kjøpe elbiler, sier hun.
Hun understreker at en omlegging til elbiler ikke er noe hun er motstander av. Snarere er det sjokkbehandlingen kravet utgjør for små bedrifter hun mener er kritikkverdig. (iTromsø)
– Bruk buss
Avisen har også snakket med glåmdølen Vegard Elsetrønning, som er prosjektleder i «enhet for vei i Tromsø kommune».
Han forteller at Tromsø kommune har et stort ansvar gjennom storbyerklæringen for å få ned utslippene tilhørende sine prosjekter.
– Vi har sett at de fleste entreprenører allerede bruker elbiler fra før av, og vi ønsker å få ned andelen biler i trafikken. Det er hele ideen bak Aksjon skolevei og en stor del av trafikksikkerheten, sier han, og fortsetter:
– Da så vi for oss at dette var en god mulighet til å gjøre nettopp det, altså stille krav om at de ansatte bruker kollektivtransport eller elektriske biler for å komme seg på jobb.
– Er bussforbindelsene ut til Ersfjordbotn gode nok til at det skal forventes at arbeiderne benytter seg av det?
– Ja, når vi har satt dette som et krav, så mener vi det. Vi forventer at entreprenøren innfrir det og finner muligheter til å komme seg dit utslippsfritt. (iTromsø)
Lange dager
Document har sjekket rutetidene for rute 425 som trafikkerer strekningen Tromvik–Ersfjord–Tromsø. Så vidt vi har kunnet finne ut, går det en buss fra Prostneset i Tromsø sentrum kl. 07.50 hverdager. Den bruker 35 minutter inn til Ersfjordbotn. Tilbake til Tromsø går det en buss kl. 15.17 eller eventuelt en kl. 16.00. Men hvem vet hvor arbeiderne bor i og rundt Tromsø, og hvor mange bussbytter som må til for at han/hun skal kunne gjøre en samfunnsnyttig jobb?
Et lite PS: Biodiesel er ikke billig. Dette er også utgifter som bidrar til å dra opp prisene, også for dem som en gang skal bruke gangvegen i Ersfjord.
Les også:
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!