Cecilie Lyngby (Folkets Parti), midt på bildet, under en aksjon foran Oslo rådhus. Foto: Terje Pedersen / NTB
Cecilie Lyngby, partileder i Folkets Parti i Oslo, har fått nok av MDG og det rødgrønne byrådets herjinger med trafikken i hovedstaden.
I et innlegg i Avisa Oslo går partileder Cecilie Lyngby i Folkets Parti i Oslo hardt ut mot det rødgrønne styret i Oslo.
Hun tar spesielt for seg hvordan MDGs samferdselsbyråder (først Lan Berg så Sirin Stav) har bedrevet det hun mener er trakassering av store deler av byens befolkning som kjører bil, og ikke sykler i hverdagen.
Lyngby er skarp i tonen:
Tror virkelig politikere fra de rødgrønne at alle er spreke som 20-åringene? Makan! begynner hun.
Partilederen fortsetter:
En gruppe som bor i byen og betaler skatt, nemlig oss bilister, blir trakassert. Jeg er så lei.
I hele mitt liv har jeg bodd i Oslo. Aldri tidligere har jeg behøvd å tenke på hvordan jeg skal komme meg fra a til å uten å måtte betale det hvite ut av øyet for å parkere.
Poltikk som skaper problemer for innbyggerne
Ifølge Lyngby brukes byens ressurser på saker og ting de færreste trenger:
Videre har det aldri tidligere vært så mange blomsterkasser, bordtennisbord og stengte gater som nå. Sykkelfelt, om de er nye, lyser opp stort sett uten syklistene.
Resultatet av politikken er ifølge Lyngby en stadig mer komplisert og problemfylt hverdag for tusener av innbyggere i hovedstaden:
Om du kjører ned til sentrum blir det omveier, da gater er stengt. Hvor miljøvennlig er det? Er ikke målet til de rødgrønne at vi setter fra oss bilen? Da må vel parkeringsplassene være der? Dette er ren trakassering av en gruppe som bor i byen og betaler skatt, nemlig oss bilister.
Hun kommer naturlig nok inn på bompengene, som var utgangspunktet for etableringen av hennes eget parti:
Alt startet med bompengene fordi bilen var versting, den skapte svevestøv som igjen gjorde at flere ble syke. Hva med å vaske veiene oftere Oslo? Svevestøv kommer i høyeste grad fra tungtransporten, som fint kunne kjørt rundt Oslo fremfor gjennom sentrum om Oslo hadde vært smarte nok for år siden og bygget en vei rundt sentrum.
Vil ha en by tilpasset også dem som ikke sykler
Ifølge Lyngby blir dagens Oslo stadig mindre tilpasset de brede lag av befolkningen:
300 000 bilister bor i Oslo, skal alle disse sykle? Tror virkelig politikere fra de rødgrønne at alle er spreke som 20-åringene? Makan!
Her forleden kjørte jeg ned til Frogner, her var tre av fire gater stengt. Det vil si at en må kjøre hele veien rundt. Samtidig står det et tennisbord midt i veien. Har enda ikke sett noen «leke» der. Det eneste jeg har sett er alle meldingene og snap jeg får tilsendt fra sinte folk som lurer på om de har klikket i byrådet.
Med denne utviklingen som bakgrunn ønsker nå Lyngby at hun og Folkets Parti skal få innflytelse på samferdselspolitikken i Oslo de neste fire årene:
Jeg har lagt mitt hodet på huggestabben i seks år og eneste årsaken er for å prøve å reversere noe av galskapen. Vi sitter i bystyret og har kommet med titalls ulike forslag, men dette blir stemt ned av alle andre partier. Hvorfor? Jo fordi at de vil ikke på noen måte at et nytt parti skal få noe gjennom slik at de kan skinne litt.
Dette er rent maktspill og de store partiene har også de store mediene med seg. Det har ikke vi, mediene gidder ikke engang å skrive vårt korrekte navn. Jeg synes det er respektløst mot hundrevis av mennesker som jobber for vårt parti og virkelig prøver å få til noe.
Hun avslutter med følgende appell, og håper velgerne vil gi hennes parti muligheten til å rette opp i det hun peker på:
Nok engang stiller jeg til valg også er det opp til folk, slik som sist. Men aldri kom å si at vi ikke har prøvd, for det har vi. Det alle må forstå er at et flertall bestemmer samtidig som det tar enormt lang tid å bygge opp et nytt parti, dessverre. Det handler om å ikke gi seg.
Les også:
MDG i Oslo bruker milliarder på sykkelveier. Så blokkerer de dem med stein
Bestill fra Document forlag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bestill også:
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: