Etter langvarig nedstengning av skolene og andre former for totalt forfall, vedtar politikere i California å vanne ut matematikken.
Selv om professorer i matematikk protesterer, så er pressemeldingen fra Sacramento nok et eksempel på hvordan man ødelegger en sivilisasjon.
The California State Board of Education today approved the 2023 Mathematics Framework for California Public Schools, instructional guidance for educators that affirms California’s commitment to ensuring equity and excellence in math learning for all students.
Dette forferdelige ordet equity bidrar til at algebra blir for vanskelig. Dette vil muligens medføre at de dårligste elevene føler seg bedre. Man det vil neppe bidra til at de beste elevene utvikler seg til kreative professorer eller næringslivsledere.
Ifølge LA Times ble de nye retningslinjene vedtatt enstemmig.
The 1,000-page teaching framework before the state Board of Education was approved unanimously, culminating a process that has taken more than four years and three versions.
There’s a particular emphasis on “equity” by raising the achievement of Black and Latino students and those from low-income families.
Man ønsker å hjelpe svarte amerikanere ved å la de slippe algebra! Et klart flertall av svarte fakultetsmedlemmer innen vitenskap, matematikk, teknologi og ingeniørfag sier at dette vil skade fargede studenter ved å styre dem bort fra matematikk og naturfag og undergrave universitetenes innsats for å forbedre mangfold og rettferdighet.
Målet er jo ikke mangfold og rettferdighet, men equity, altså at alle skal nå det samme målet, uavhengig av evner, innsats og flaks.
Williamson Evers skrev en blogg om de grunnleggende problemene med det nye systemet. Han understreker betydningen av å lære elever å beherske matematiske metoder, deriblant algoritmer. Algebra er selvsagt en grunnleggende nødvendighet for å forstå matematikk.
Men målet til politikerne i California virker å være noe helt annet.
Instead, the progressive-education authors of the math framework want students to learn through their own inquiry and self-discovery. The authors give little emphasis to mastery of facts and standard algorithms.
The authors want to organize math instruction not in the architectonic system of increasing abstraction in which it has traditionally been taught, but instead in accordance with vague, billowy “big ideas.”
Det er smertefullt å bevitne, skriver Lance Christensen fra California Policy Center.
Listening to the State Board of Ed hearing & it’s painful, technical drivel plowing forward to a pre-ordained conclusion. This is how the bureaucracy gets you.
There is a lot of balderdash, bromides, platitudes, esoteric commentary, self-congratulations, excuses & acronyms in… https://t.co/lYrJIYp5VT— Lance Christensen (@lancelands) July 12, 2023
James Freeman skriver i Wall Street Journal at foreldre må gjøre opprør mot skolestyrene. Men vi vet jo at man da trolig blir erklært som innenlandske terrorister, som faren som reagerte da hans unge datter ble voldtatt av en gutt i jentegarderoben.
Det beste er nok bare å følge strømmen, og flytte ut av California.
Les også:
Gutt i skjørt voldtok 14 år gammel jente på skolen, jentas far ble arrestert
Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!