Foto: Gorm Kallestad / NTB

Det har vært en del diskusjon om den såkalte klimaundervisningen i skolen. Mange mener at elevene nærmest utsettes for indoktrinering. Nå hevdes det at læremateriellet er fullt av grove feil.

Det er organisasjonen Klimarealistene som mener elvene i skolen utsettes for svært ensidig og direkte feilaktig påvirkning.

Skoleelever er lett påvirkelige, og fester tillit til det som presenteres i læreverk de får seg forelagt.

Men nå viser altså Klimarealistene til et sett med læremateriell som er utarbeidet av forlaget Cappelen Damm, og som ifølge Klimarealistene overhodet ikke holder mål faglig og faktisk sett.

Klimastoffet i Cappelen Damms læreverk på nett inneholder vesentlige utelatelser, grove feil og oppfordrer til klimapolitisk aktivisme.

Forlaget unnlater å imøtegå drepende kritikk og bidrar således med ensidig propaganda i skolen til å skape unødig klimafrykt og angst for fremtiden blant de unge, skriver Klimarealistene på sine sider .

Slik beskriver Klimarealistene saken i en nokså kort oppsummering:

Det er nå en fastlåst situasjon mellom Cappelen Damm på den ene siden og en varsler, Robert Wikerøy med en skoleelev i 10. klasse i Færder kommune, skolens rektor og en faglærer på den andre siden. Det er ønskelig av hensyn til elevene i 10. klasse på skolen, skolens personell og andre at vi får en avklaring snarest mulig – men forlaget opptrer utillatelig passivt.

En ekspertgruppe er satt sammen, med flere professorer og en geolog, ledet av fysiker Stein Bergsmark, med lang erfaring innen klimavitenskapen. Ekspertgruppen har vurdert og skrevet en 50-siders rapport om Cappelen Damms læreverk. Rapporten kan leses her.

På bakgrunn av dette kommer Klimarealistene frem til følgende klare slutning:

Konklusjonen er dessverre skarp og utvetydig: Læreverket fra Cappelen Damm inneholder vesentlige utelatelser, grove feil og oppfordrer til klimapolitisk aktivisme.

Karakteren for læreverket er: IKKE bestått.

Det vises til noen konkrete eksempler på det man mener er feilinformasjon:

Overskriften «Kloden koker» og utsagn som «Vi steker» i læreverket leverer et svært sterkt og målrettet budskap til unge sårbare mennesker som ikke har kunnskaper eller kompetanse til å vurdere om budskapet er korrekt eller ikke.

Det er slike dommedagsbudskap som er med på å skape klimafrykt og unødig angst for fremtiden blant de unge, skriver Klimarealistene.

Forlaget har ikke ønsket å kommentere evalueringsrapporten. Styreleder i Cappelen Damm forlag, Steffen Krogh, har unnlatt å svare på en skriftlig henvendelse fra ekspertgruppens leder, Stein Bergsmark.

En slik manglende respons på et faglig innspill om læreverk for skolen er noe mange vil oppfatte som både oppsiktsvekkende og ikke rent lite arrogant.

Les også: 

Faktisk.no feilinformerer om CO2 og klima

Bestill fra Document:

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.