En animert YouTube-video som beskriver OceanGates ubåt Titan implodere, er blitt sett syv og en halv million ganger siden den ble publisert for mindre enn to uker siden.

Titan antas å ha kollapset 18. juni under et turistcruise til vraket av Titanic. Alle de fem personene ombord på ubåten omkom.

Eksperimentell karbonfiberkonstruksjon

Animasjonen beskriver implosjonen – en innadgående kollaps i motsetning til en eksplosjon.

Animasjonen fremhever forskjellene mellom ubåtens eksperimentelle karbonfiberkonstruksjon og stål, titan og aluminium som tradisjonelt brukes i ubåtteknologi. Fiaskoen skyldtes at det eksperimentelle skroget ikke tålte det enorme hydrostatiske trykket i dypet der vraket av Titanic ligger.

Ifølge videoen er det 4000 meter under havet et trykk på rundt 5600 psi eller nesten 400 kilo pr. kvadratcentimeter.

Den spanske ubåteksperten José Luis Martín har fremsatt en teori om at Titan mistet stabiliteten og tapte fremdriften som følge av en elektrisk feil, noe som fikk den til hurtig å synke vertikalt, likesom en pil. Det ville stablet passasjerene oppå hverandre i fullstendig mørke. Martin estimerer at dette kan ha skjedd mellom 48 og 71 skremmende sekunder før ubåten imploderte.

Gravsted til 250.000 dollar

Ubåtens passasjerer betalte 250.000 dollar for å besøke restene av det en gang så stolte skipet Titanic som sank under jomfruturen i 1912. Administrerende direktør i selskapet OceanGate som har bygget ubåten, omtales som en risikotager som gjerne kutter hjørner for å tjene penger. Flere rapporter fra tidligere ansatte sies å bekrefte at konsernsjefen var villig til å ofre sikkerhet til fordel for profitt.

Videoen ble lastet opp av AiTelly som er kjent for pedagogiske høykvalitets-animasjoner av teknisk karakter. Animasjonen er basert på data fra OceanGates hjemmeside og Google.

De siste par timene mens artikkelen ble hamret ned, har videoen hatt mer enn 400.000 nye visninger.

 

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Kjøp «Mesteren og Margarita»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.