To av verdens største bilprodusenter har uttalt at president Joe Bidens elbilpolitikk er dømt til å mislykkes fordi den undervurderer viktige utfordringer som kostnadene for forbrukere.

Daily Mail og flere medier skriver om saken.

Det hvite hus har satt et mål som krever at to tredjedeler av salget av nye kjøretøy skal være elektrisk innen 2032.

Men i korrespondanse sendt inn til den føderale regjeringen, har Toyota og Stellantis – som bl.a. eier merkene Vauxhall, Fiat og Chrysler, refset Bidens plan på grunn av utilstrekkelig ladeinfrastruktur og høye priser.

Dette kommer etter at Daily Mail avslørte at det kan ta opptil ti år å gå i balanse med en elbil – som er dyrere å kjøpe, men visstnok billigere i drift. I tillegg fant en fersk rapport fra Cox Automotive at mens interessen for elektriske kjøretøy var høy, var salget avtagende:

– It comes after Dailymail.com revealed that it can take up to ten years to break even on an electric car – which are more expensive to buy but supposedly cheaper to run.

– And separately a recent report by Cox Automotive found that while interest in electric vehicles was high, sales were waning.

Toyotas konserndirektør Tom Stricker sa at selv om selskapet deler målet om å redusere karbonavtrykk så mye som mulig, og så snart som mulig, er det nåværende målet ikke gjennomførbart:

– Den foreslåtte regelen undervurderer viktige utfordringer, inkludert mangelen på mineraler for å lage batterier, det faktum at disse mineralene ikke utvinnes eller raffineres i USA, den utilstrekkelige infrastrukturen og de høye kostnadene for batterielektriske kjøretøy.

– Bilprodusenter trenger tid til å investere i produksjonskapasitet for elbiler og batterier, for at ladeinfrastrukturen skal utvikle seg over hele landet, og for at markedet skal modnes.

– The Proposed Rule underestimates key challenges including the scarcity of minerals to make batteries, the fact that these minerals are not mined or refined in the U.S., the inadequate infrastructure, and the high cost of battery-electric vehicles.

– Automakers need time to invest in EV and battery production capacity, for the charging infrastructure to develop across the country, and for the market to mature.

Stricker la også til at politikken diskriminerer plug-in hybridbiler og at regelen undervurderer kompleksiteten ved å bygge et levedyktig EV-marked.

Bidens kappløp for masseadopsjon av elektriske kjøretøy har vært en hjørnestein i administrasjonen hans. Et nytt føderalt skattekutt lover bilister opptil 7500 dollar i rabatt til dem som kjøper et elektrisk kjøretøy, men nye regler foreslått av det amerikanske finansdepartementet kan føre til at mange biler bare vil være kvalifisert for halvparten av rabatten.

Ser vi på prisene på elbiler i USA, er  hverken 7500 eller 3760 dollar nok til å friste de fleste amerikanere til å kjøpe elbil.

Skjerdump fra Daily Mail.

I dag står elektriske kjøretøy og plug-in-hybrider for bare 8 prosent av markedet, ifølge en rapport fra Cox Automotive. Forskere sa at det dannet seg et stort gap mellom ytre begeistring for elbiler og faktisk generert salg.

Dessuten påpeker bilindustrien at det for øyeblikket ikke er nok ladestasjoner for elbiler eller infrastruktur til å møte etterspørselen:

– Researchers said that a ‘wide gap’ was forming between outward excitement about electric cars and actual sales generated.

– What’s more, the automotive industry points out there are not currently enough EV charging points or infrastructure to meet demand.

Denne uken ledet statsadvokaten i Kentucky og West Virginia over 20 stater som offentlig fordømte Biden-administrasjonen for dens «ulovlige, ukloke og uholdbare» foreslåtte elbilpolitikk.

Vest-Virginias riksadvokat Patrick Morrisey sa til Fox News Digital at politikken er et angrep på amerikanere på landsbygda som jobber veldig hardt for å få endene til å møtes. Disse kommer til å bli overveldet av de nye reglene:

– This is an attack on rural America and rural Americans who are working really hard to make ends meet who are going to get bludgeoned by this rule.

Tall fra Edmunds bilhandel viser at gjennomsnittskostnaden for en ny bensinbil i mai var $47.892. Til sammenligning er en typisk elbil $65.381 – eller rundt $18.000 dyrere.

Elbiler appellerer vanligvis til kjøpere som ønsker å spare penger i det lange løp takket være billigere strømkostnader og visse avgiftsordninger. Men som nevnt ovenfor, kan det ta opptil et tiår før en bilist i det hele tatt ville gå i balanse på kjøpet.

– Electric cars usually appeal to buyers because they are supposed to save you money in the long run thanks to the cheaper cost of electricity and certain tax schemes.

– But official analysis by Dailymail.com found that it can take up to a decade before a motorist would even break even on their purchase.

‘GOVERNMENT-DICTATED DISASTER’: Fossil fuels expert sounds alarm on Biden’s EV push.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.