Schjærven Reklamebyrå har utviklet et nytt kommunikasjons­konsept som skal bidra til å snu den nedad­gående trenden i konsumet av frukt, bær og grønnsaker.

Det kommer fram i en pressemelding som er gjengitt av KOM24.

– Vi spiser stadig mindre frukt og grønt i Norge. Andelen av oss som spiser de anbefalte «5 om dagen», har gått betraktelig ned og er nå på 18,2 %, det laveste nivået siden målingen startet i 2017, sier Silje Thoresen Tandberg, leder for merkevarebygging i OFG.

Tidligere har OFG hatt som fokus å inspirere forbruker til å spise mer frukt og grønt gjennom tips og spennende oppskrifter.

– Problemet er imidlertid at denne kommunikasjonen først og fremst treffer dem som allerede er motivert for å spise sunt, sier Anne Cathrine Aasen, rådgiver i Schjærven.

Nye nordiske kostråd: Alle bør hovedsakelig spise plantebasert

Å endre spisevaner krever mer enn bare inspirasjon, derfor har OFG lagt vekt på bakenforliggende motivasjon for inntaket.

– Spiser du bedre, presterer du bedre, enten det gjelder jobb, skole, idrett eller sosiale arenaer. Med konseptet «Spis deg god – ved å ta sunne og grønne valg» skal vi ved å vise relevante hverdagssituasjoner dytte folk i riktig retning av å velge mer frukt, bær og grønt til alle måltider, avslutter Aasen.

Kampanjen kommer rett etter Helsedirektoratets nye kostråd, hvor det frarådes å spise mer enn 350 gram rødt kjøtt i uken, og hvor klimahensyn tilsier at folk bør gå over til et plantebasert kosthold.
Kjøp bøker fra Document!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.