Den norske kirke har selvfølgelig feiret Pride, igjen. Men det ble ikke bare jubel for bildene, og særlig ikke av det som viser alteret i Nidarosdomen innhyllet i kjønnsideologiens farger.
«Se hvordan menigheter landet over har feiret kjærlighet og mangfold i det siste, skrev DNK på facebook før helgen, og delte en samling bilder, blant annet av Nidarosdomens indre dekorert i dyster lilla belysning, og det store sølvkrusifikset innhyllet i Pride-farger. Men det var visst ytterst få tilstede, ifølge bildet.
Elleville Pride-prester
«Pride i Kristiansand og Regnbuemesse i Kristiansand domkirke. Selfie av Studentprest UiA, Erland Grøtberg», skrev DNK om et gruppebilde av elleville prester med Pride-flagg. Ikke alle er begeistret over kirkens elleville Pride-begeistring, som Yngvar:
«Fy faen for noen klovner dette er. Som ateist synes jeg synd på dere kristne som må oppleve disse idiotene. Mens Onarheim Kyrkje synes bildet var supert, og kommenterte: «2023 det er på tide å forlate fortiden i fortiden! Og for å vise Jesus at vi er ham verdige! Tusen takk.»
Den norske kirke skrøt også av regnbuemessen i Ørsta kirke, pluss av Kirken på Pride i Oslo, med et bilde av biskop Kari Veiteberg sammen med studentprestene i Oslo. Alle er ikke begeistret for biskoper på Pride, som Henry:
«En skam at Oslo biskop Kari Veiteberg er medlem av Palestinakomiteen!» skrev han om Veitebergs tilknytning til en organisasjon som har et logokart over Midtøsten der Israel er utradert.
Mangfold-feiring og protest
Over 500 har kommentert saken om kirkens Pride-feiringer, svært mange med ramsalt kritikk, og DNK har lagt ut en forklaring:
«Hvorfor poster Den norske kirke dette?
Pride og regnbuemesser feires av menigheter over hele landet. Pride er en feiring av mangfold. Samtidig er Pride en protest mot urett og diskriminering mennesker med LHBT+- identitet har opplevd og fortsatt opplever. Begge disse tingene vil kirken være med og markere. Hvordan markeringen av dette ser ut kan du se glimt av på bildene i posten.»
Det hjalp ikke. Mange er særdeles kritiske til at Den norske kirke slår seg sammen med radikal kjønnsideologi, og en feiring som har den mildt sagt omstridte organisasjonen Fri i bakgrunnen. Og til dels forgrunnen. Ikke minst det at Nidarosdomen brukes til hva mange mener er politiske markeringer:
Gudsforlatt og demonisk?
«Inger: Tør ikke lenger tilhøre denne gudsforlatte og demoniske kirken, blir fysisk syk av nåtidens fariseere og «skriftlærde».
Jens: Under den franske revolusjonen plasserte revolusjonsgarden ei prostituert kvinne på ei trone i Notre Dame. Ho skulle symbolisere den nye religionen som skulle innførast i landet. Det er der me er no.
Mona: Alle i vårt samfunn blir krenket for det minste. Her krenkes det vi tror på. Jesus bespottes med propaganda. Som kristen er det vondt å se! Homofili omtales i Bibelen. Regner med at kirken er kjent med hva som står. Kan man totalt overse Guds ord i den norske kirke?
Veronika: Hvorfor ikke henge opp baphomet i kirken med det samme? Jeg skal ikke dit uansett, og grunnen er at jeg er kristen. (Baphomet som en sittende, menneskeliknende demon med geitehode, vinger og kvinnebryst. Lévis «sabbatsgeit» er motiv i okkultismen og tolkes som Satan i nyere satanisme, ifølge Wikimedia).
Kritiske kristne
Også Simon Friis Larsen, kristen politiker for Konservativt, er fortørnet:
«Norges nasjonale helligdom fylles med et motstridende livssyns kuppede symbolikk og falske evangelium. Lokalet er så godt som tomt. Tidsånden har tatt plassen til Ånds-fylte kristne. Det må bli vekkelse nå. Skriver han i kommentarfeltet til DNK.
Utallige har kommentert generelt om kirken og Pride. Som Øyvind:
«Er det rart kirkene står nesten tomme søndag etter søndag? Kristne har gitt opp kirken for lengst. Det er ikke Guds ord (Bibelen) man følger, men radikale aktivister. Dere er feige som ikke tør å forsvare Guds ord.»
Og Shams: «DNK: Vel jeg kommer ikke mer, jeg melde meg ut for en tid tilbake, sann mine ord, det vil bli masseflukt fra kirken sånn som dere holder på. Det står faktisk profetert om dette i skriften. Masseflukt!»
Mens Yngvar, mener «de feirer kuppet av den norske kirke.»
Også konservativ kirkepolitiker Therese Egebakken er generelt fortørnet, og kommenterer på posten:
«DNK, Veldig mange opplever også denne måten å gjøre det på veldig ubehagelig og finner at det ikke bibelforankret å stille seg bak FRI. Hvor mange ganger må det fortelles før kirken finner en mer samlende måte å kommunisere at kirken er åpen for alle på? Det er ubehagelig og støtende å komme inn i et kirkerom med et stort politisk flagg. Like ubehagelig er det når den nasjonale kontoen legger ut dette. Syns veldig mange kirkegjengere. Inkludert meg.»
Vår nasjonalhelligdom
Nidarosdomen er Norges største og viktigste kirke.
Den tusen år gamle katedralen er gravkirke for Olav den hellige, pluss også for flere andre konger. Og i 1814 ble det grunnlovsfestet at den er vår kroningskirke. Frem til reformasjonen i 1537 ble kirken «Cor Norvegiae» (Norges hjerte), og Nidarosdomen regnes fortsatt som vår nasjonalhelligdom.
Eller som Trygve Lysaker skriver i et stort verk om katedralen fra 1973:
«Med romantikken våknet sansen for domkirkens betydning som vårt stolteste minne fra norsk storhetstid. Den ble Dronningen blant våre minner. Nasjonalromantikerne kom derfor til å hevde at vårt nasjonale frigjøringsverk ikke ville være fullført før nasjonahelligdommen atter stod gjenreist i sin fordums glans.»
Nidarosdomen regnes nå som gjenreist, etter over hundre års restaurering, men glansen som lå over katedralen, og ikke minst alteret med søvkorset under Pride i Nidarosdomen, synes å være noe annen enn det kirkens ildsjeler har forutsatt. Sikkert også av de som donerte sølvkrusifikset til Norges feiring av 900-årsjubileet som kristen nasjon.
Alteret i Nidarosdomen er prydet med et 2,6 meter høyt krusifiks i massivt sølv. Krusifikset ble utformet av Wilhelm Rasmussen og utført av gullsmed David-Andersen i Oslo. Krusifikset var en gave fra norskamerikanere i anledning Olavsjubileet i 1930. Sølvkrusifikset er ment å være et minne om det syv fot høye sølvkors som i middelalderen stod midt i katedralen, og som forsvant i forbindelse med reformasjonen, ifølge informasjon i Trondheim Byarkiv.
Andre Pride-arrangement som DNK hyllet i bildeposten var blant annet. Namdalspride, regnbuemesse under Vinterpride i Lillehammer kirke, Sandvika Pride i Bærum, Sarpsborg Pride med rosende ord fra biskop Kari (de bruker bare fornavn), regnbuefest i Haugesund, mens biskop Olav deltok på regnbuemesse i Tromsø domkirke.
Så spørs det om kristne menigheter er overtatt av falske profeter, slik Kjell Skartveit skrev i helgen, og siterte Bibelen: Ta dere i vare for de falske profetene! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.
På fruktene skal dere kjenne dem. Plukker man druer av tornebusker eller fiken av tistler? Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hugget ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på fruktene. (Matteus 7, 15–20)