En undersøkelse utført av den tyske bilindustriens interesseorganisasjon viser at ingen selskaper i bransjen planlegger å øke sine investeringer i Tyskland. 27 prosent av selskapene vil derimot investere mer i utlandet, skriver Die Welt.
Resultatet av undersøkelsen er sjokkerende, skriver den tyske avisens økonomiredaksjon om fremtidstroen i landets viktigste industri.
Bransjeorganisasjonen Verband der Automobilindustrie (VDA) består både av store bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes, men omfatter også tallrike mindre leverandørbedrifter. VDA-leder Hildegard Müller sier at det som pågår er en «snikende erosjon», og kaller situasjonen alvorlig.
«Selv om vi er ledende på områder som forskning og utvikling, skjer gjennomføringen av innovasjonene og etableringen av jobbene de skaper, i økende grad i andre europeiske land eller i USA», sier Müller. «Det betyr i klartekst at denne krisen ikke bare fortsetter og befester seg, den får også langsiktige og varige konsekvenser som bare litt etter litt blir synlige og følbare.»
Leder både i næringslivet og politikken av advarer mot avindustrialisering av Tyskland, men disse advarslene trenger da heller ikke inn hos allmennheten, og det er svært få journalister som fatter interesse for industripolitikk, skriver Die Welt. Blant tingene som legger beslag på publikums oppmerksomhet, er klimapolitikken, fremfor alt ny lovgivning om oppvarming.
Tyskland er i ferd med å bli Europas syke mann, men folk legger ikke merke til det fordi arbeidsledigheten er lav, og da er det lett å stikke hodet i sanden, mener CDU-toppen Jens Spahn.
Men avindustrialiseringen er alleree målbar: Tall fra Eurostat viser at industriproduksjonen i Tyskland nå er seks prosent lavere enn i 2015, mens resten av EU i samme tidsrom har økt industriproduksjonen med åtte prosent, opplyser Die Welt.
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!
Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!