En stolt, tidligere Volkswagen-toppsjef Herbert Diess foran el-modellen VW ID.3 Foto: AP Photo/Michael Probst, file
Ved en Volkswagen-fabrikk i Emden i Tyskland sies det opp ansatte, kuttes skift og tas tidlig sommerferie. Grunnen er lav etterspørsel etter elbiler.
Etterspørselen etter elbiler i store, europeiske billand står ikke helt i stil med politikernes samstemte hyllest av slike biler. For hvordan man enn snur og vender på det, er det begrenset elbil-entusiasme i disse store markedene.
De aller fleste bilister kjører bensin- eller dieselbiler, og dette later de til å ha et ønske om å fortsette med.
Motor skriver om saken.
Det berettes at en Volkswagen-fabrikk i Emden i Tyskland rett og slett må gå til nedskjæringer, fordi det ikke selges nok av de elbilene ledelsen har besluttet å satse på, etter massivt påtrykk fra politisk hold.
Noen av nedskjæringene skal være midlertidige, men en representant for fabrikkens ansatte leverte en sterk og klar advarsel gjennom lokalavisen Nordwest Zeitung:
– Vi ser at kundene har en sterk motvilje mot elbiler, sier Manfred Wulff.
Han leder fabrikkens Betriebsrat – bedriftsråd eller -utvalg – et samarbeidsorgan mellom ledelsen og de ansatte.
Selv om kundene hele veien har ønsket bensin- og dieselbiler, har altså ledelsen latt seg presse til å satse på elbiler. Det skaper en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel som fabrikkene nå får kjenne på.
Nedbemanner
Ifølge Wulff ligger etterspørselen av elbiler rundt 30 prosent lavere enn fabrikkens planlagte produksjonsmål.
På grunn av mindre etterspørsel blir det nå omorganisering ved fabrikken, på flere punkter:
- Ett skift kuttes frem mot sommerferien.
- Alle fabrikkarbeidere med elbil-relaterte oppgaver får én ukes ekstra sommerferie.
- Og mest drastisk: Av de 1500 som i dag er ansatt ved fabrikken, må 300 finne seg noe annet å gjøre fra august.
De ansatte ble informert mandag.
Bensin- og dieseldrevet Passat lages som før
Endringene vil påvirke produksjonen av elbilene ID.4 og ID.7 – men ikke Passat, som har forbrenningsmotor.
En talsperson for fabrikkens ledelse sier dette til avisen:
– Vi føler oss trygge på at aktiviteten ved fabrikken vil tilta med ID.7-oppstarten, mot slutten av året.
Han mener altså at lansering av en enkelt ny elbil-modell vil snu hele markedet.
Noen vil kalle det svært optimistisk og direkte urealistisk.
Andre vil si at dette er noe han rett og slett er tvunget til å si, for å beholde sin jobb i en situasjon der politikerne har gjort bilproduksjon til et spørsmål om å ha de rette meninger.
Problemene har engasjert lokale politikere
Politikerne har sett at deres budskap om elbiler for å redde verden fra en påstått klimakrise, ikke er noe som går hjem.
Da tenker de at det bare gjelder å pøse på med mer «oppmuntring» for å velge nettopp elbil:
– Nedgangen i etterspørsel bekymrer oss. Det gjelder ikke bare for Volkswagen, men alle produsenter, sier Olaf Lies, finansminister i Niedersachsen.
Lies mener det trengs bedre insentiver for å oppmuntre til elbil-kjøp, kanskje gjennom lavere skatter.
Ifølge Autocar har Volkswagen investert rundt en milliard euro i elbiloppgraderinger ved fabrikkene i Emden. Det er en investering som i dag fremstår som ikke spesielt lønnsom.
Følger selskapets opprinnelige planer lages de siste Passatene her før året er omme – etter 46 års produksjon.
Så blir det elbiler for alle pengene hos Volkswagen i Emden, selv om dette altså er noe folk ikke vil ha.
Document har ved flere anledninger tidligere skrevet om nedskjæringene i europeisk bilindustri som følge av satsingen på elbiler. Allerede i 2019 publiserte Document denne saken om temaet:
Bestill gode bøker fra Document i sommer du også!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: