Den italienske flyprodusenten Tecnam har mottatt store subsidier for å utvikle politikernes drøm om batterifly. Nå har ingeniørene brukt kalkulatoren og kommet til samme svar som alle andre med en kalkulator: Dette flyr ikke. Derfor gikk Tecnam nylig ut med melding om at de legger ned utviklingen av 9-seters maskinen P-volt, som Widerøe-ledelsen har satset tungt på. Nå satser de enda mer fantasifullt.

Rett etter at Tecnam slapp den høyst forventede bomben, annonserte administrerende direktør Andreas Aks i Widerøe Zero AS en intensjonsavtale på Paris Air Show om å kjøpe inntil 50 elektriske «helikopterfly» fra nyopprettede Eve Air, for å holde luftslottet om «utslippsfri luftfart» levende og holde strømmen av klimasubsidier gående.

Bak Eve Air står Embraer, som naturligvis ønsker å høste sin bit av gullgruven som klimasubsidiene utgjør uten krav om å levere noe som helst av substans. Derfor har Eve Air presentert glansbilder av et helikopter-drone-fantasifly som ifølge selskapet skal være klart og sertifisert for passasjertrafikk i 2027. Administrerende direktør Andreas Aks i Widerøe Zero AS fremstår som helt ukritisk og sier til TV 2:

– Det handler om å bygge ut i tillegg til det kortbanenettverket vi har i dag. Vi tror disse flyene har et stort potensial, men vi må forstå driftsmodellen og hva kundene ønsker seg.

Det er naturligvis ikke ingeniører og flykyndige som står bak ideen om batterifly: Det er politikere uten fnugg av teknisk kompetanse som driver frem forsøkene – og flere etablerte og nye aktører innen flymiljøet sier tusen takk, tar pengene og produserer en strøm av visjoner, løfter og fantasifulle animerte bilder av SciFi-fremtiden. Det ser riktig gildt ut, men har naturligvis ingenting med virkeligheten å gjøre.

I virkeligheten er dagens flyging utviklet gjennom 100 år basert på fossile hydrokarboner og læring gjennom dødelige ulykker. Luftfarten har derfor bare tre prioriteringer: Sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Å redde klimaet har aldri vært viktig hverken for piloter, operatører, flyfabrikker eller passasjerer som tross alt legger sine liv i hendene på flyselskapene og flyprodusentene.

Widerøe og Avinor ønsker å tilsidesette alt dette – med ditt liv som innsats, for det er viktigere å redde været på Dombås i 2100. Heldigvis vil det strenge og gjennomregulerte internasjonale sikkerhetsregimet som kontrollerer dagens luftfart sette en stopper for denne galskapen: Elfly med dagens batterier vil aldri bli sertifisert for passasjertrafikk – ikke i 2027, og ikke engang i 2047. Det er eventyr. Science fiction.

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.