Foto: Tecnam

Den italienske flyfabrikken Tecnam har oppgitt ambisjonene om å utvikle et elektrisk passasjerfly for ni passasjerer til Widerøe. Problemene med flybatterienes energitetthet og varighet er uoverkommelige med dagens teknologi.

Siden det er umulig å få prosjektet i havn innen 2026, slik Widerøe forespeilet i 2021, avvikler Tecnam produksjonen av elflyet, som har typebetegnelsen P-volt, opplyser The Telegraph.

Slik batteriteknologien er i dag, måtte batteriene erstattes etter noen få hundre flyvninger, og det ødelegger utsiktene til lønnsomhet, skriver den engelske avisen.

The speed at which the batteries would lose charge would erode the nine-passenger craft’s value, ruining its commercial prospects, it added.

Hovedproblemet forblir at batteriene er altfor tunge:

Tecnam said its main challenge was the energy density of the batteries available today, which are relatively too heavy for the amount of power they can store.

Driftssikkerheten er heller ikke særlig høy:

The problem was amplified by a demand for quick charging to ensure the craft were not grounded for extended periods. Repeated quick charging can kill a battery’s capacity.

Flyfabrikken vil derfor avvente utviklingen av ny teknologi på området.

The company will now wait for battery capacity and weight improvements which will allow the propeller-driven plane to be developed successfully at a later date.

Slik status er for teknologiutviklingen i øyeblikket, han flybensin 70 ganger større energitetthet enn flybatterier.

With slow charging and undercharging, the capacity of the batteries in the P-volt would be below 170 watt-hours per kilogramme, Tecnam said.

Even under these circumstances, the cells would only last a few hundred flights on a given route, making planning difficult for commercial buyers, and “would drive operators to replace the entire storage unit, with a dramatic increase in direct operating costs”.

By comparison, jet fuel has an energy density of 12,000 watt-hours per kilogram.

Entusiasmen var stor hos Widerøe i 2021, da det norske flyselskapets elfly-planer ble kjent. NRK meldte om saken 11. mars det året.

– Dette er en verdensnyhet. Hele luftfartsindustrien følger med på dette, sier en begeistret Silje Brandvoll i Widerøe.

Men den 13. juni 2023 kastet altså Tecnam inn håndkleet.

Widerøe forsøker ikke desto mindre å holde elfly-entusiasmen varm. I en pressemelding den 19. juni heter det:

Embraers Eve Air Mobility (Eve) og Widerøe Zero kunngjorde i dag utvidelsen av sitt partnerskap gjennom en intensjonsavtale for inntil 50 elektriske helikopterfly (eVTOL). Avtalen markerer en tydelig milepæl i Widerøe Zeros arbeid mot en utslippsfri luftfart, som ett av flere aktuelle nullutslippsfly for Norge.

TV 2 meldte om disse siste planene onsdag.

Selskapet tar sikte på at helikopterflyene skal være klare og sertifisert for passasjertrafikk i 2027 – og er særlig egnet for å knytte mindre øysamfunn sammen med byer i nærområdet.

Om P-volt-fiaskoen skriver TV 2 simpelthen:

Tidligere har Widerøe inngått intensjonsavtaler med både Rolls-Royce og det italienske selskapet Tecnam for helelektriske niseters passasjerfly, som skulle brukes på det norske kortbanenettet.

Men slik ble det ikke.

Flyselskapet Norwegian ser ut til å erkjenne at veien frem til kommersielt brukbare elfly er lang:

Norwegian på sin side ønsker å satse på det de kaller «en mer realistisk» utslippsfri satsning til flåten som selskapet har i dag.

– På større fly med lengre distanser må vi satse på andre alternativer enn batterier. Derfor ser vi heller på alternativene med bærekraftig drivstoff og legger inn støtet der, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian.

Hva slags flydrivstoff som anses for å være «bærekraftig», er et politisk spørsmål, og det er EU som avgjør definisjonen.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.