Det myteomspundne forliset av Titanic for litt over 100 år siden, har mest sannsynlig krevd ytterligere fem menneskeliv.
Letingen efter den savnede ubåten Titan fortsetter til tross for at oksygenet ombord som var beregnet å vare 96 timer, vil ha tatt slutt idag klokken 13 norsk tid. I praksis avhenger det av hvor rolig besetningen har klart å forholde seg. Har ett eller flere av besetningen dødd av ukjente grunner, kan oksygenet også ha vart lenger.
https://twitter.com/autismperformer/status/1671904172940115968?s=20
Fire scenarioer
Om vi skal tro det utall av mer eller mindre kvalifiserte uttalelser som figurerer på nettet nettopp nu, er det mest sannsynlige scenario er at skroget på ubåten imploderte på grunn av sprøtt karbonfibermateriale. I tilfelle ble alle fem ombord drept i løpet av millisekunder.
Scenario nummer to er at ubåten fikk en mekanisk feil og at de har sluppet ballasttankene manuelt og kommet til overflaten. I tilfelle befinner ubåten seg for øyeblikket i havoverflaten, men det er usannsynlig eftersom de burde være oppdaget med tanke på mulighetene de har for å sende ut signaler.
Om de skulle befinne seg i havoverflaten ville de allikevel ikke kunne åpne luken fra innsiden – og kveles til tross for at de er over vann.
Risikotager
Administrerende direktør i selskapet OceanGate som har bygget ubåten, omtales som en risikotager som gjerne kutter hjørner for å tjene penger. Flere rapporter fra tidligere ansatte sies å bekrefte at konsernsjefen var villig til å ofre sikkerhet til fordel for profitt. Det er en eventuell forklaring på implosjon eller mekanisk feil.
Det tok forøvrig OceanGate åtte timer å rapportere at de hadde tapt kontakten med ubåten.
Fjerde scenario som omtales som minst sannsynlig, er at de sitter fast i eller utenfor vraket av Titanic; at de har forsøkt å ta seg inn i eller delvis inn i vraket og blitt sittende fast. I tilfelle har de tilbragt dager i minusgrader og er sannsynligvis frosset ihjel eller kvalt.
https://twitter.com/Alan_Nishihara/status/1671904386518519808?s=20