Justisdepartementet bør instruere Riksadvokaten om å etterforske om USA, våre andre NATO-allierte – først og fremst Storbritannia, Italia og Tyskland – eller Sovjetunionen landsatte spesialtropper med ubåter i bunnen av den dype Mefjorden på Senja fredag 17. februar 1978. Bare en full åpning av hemmeligholdte arkiver kan bekrefte eller avkrefte om «Utvik Senior» ble rent i senk av en ubåt som ville ri av stormen på åpent hav.
På ett sentralt og kanskje avgjørende punkt ble både kommisjonen og vi som fulgte de åpne høringene ført bak lyset av enkelte høyere offiserer i marinen og den militære etterretningstjenesten, bevisst eller ubevisst. Kommisjonen hadde konsentrert seg om overflateskip, som var den minst sannsynlige løsningen. Det skyldtes at de fleste med kjennskap til havets og kystens kultur regnet det som utenkelig at et sivilt eller militært overflateskip, som hadde dusinvis av sjøfolk og gaster om bord, ville ha holdt en kollisjon skjult. Å etterlate folk som kjempet for livet i bølgene uten å slå alarm eller hjelpe til, var et brudd på alle havets skrevne og uskrevne regler, uansett hjemland. Noen ville av samvittighetsgrunner ha snakket, i tillegg til at sjansen for å bli oppdaget på radar i forlisområdet selvsagt var langt større for et overflateskip enn for en ubåt i helt eller delvis neddykket tilstand.
Det var derfor ganske påfallende at enkelte toppfolk i ledende sivile og militære stillinger allerede fra starten syntes å avskrive ubåt-teorien som helt usannsynlig. Admiraler og kommandører hadde nærmest stått i kø for å avfeie teorien som usannsynlig tøv, og stemple enhver skipper som tok sin undervannsbåt inn i de grunne områdene på Svensgrunnen, som moden for dårekisten. De to ledende marineoffiserene i hovedkvarteret på Reitan utenfor Bodø, sjefen for Sjøstridskreftene i Nord-Norge, kontreadmiral Robert Helseth, og hans nære medarbeider, kommandør Ole Kristian Thomesen, leder av Sjøoperasjonsrommet samme sted, hadde begge forkastet kollisjonsteorien – med forbløffende hurtighet.
«I Sjøforsvaret har vi ikke noen tro på kollisjon», sa Helseth. «Derimot har vi tro på at noe finnes i fallgarden.»
Thomesen var mer bastant: «Teorien er grepet ut av luften.»
Det var utsagn som mest var egnet til å villede etterforskere og opinion. Ingen snakket om en ubåt som seilte nordover i full storm neddykket på yttersiden av Senja, der dybden jevnt over kun var 30–40 meter. Teorien tok utgangspunkt i noe helt annet: en sovjetisk eller alliert ubåt som skjulte seg i den utilgjengelige og 17 km lange Mefjorden, der dybden var 150 til 200 meter og fjellene på nordsiden raget nesten loddrett opp av havet. En ubåt som ikke ville bli fanget av det brutale uværet inne i fjorden fredag kveld 17. februar 1978, ville ha støtt på «Utvik Senior» rett utenfor fjordmunningen – like før skipper Abelsen skulle dreie av og sette kurs mot garnbåtens endelige destinasjon, Inge Mikalsens fiskebruk i nabobygda Steinfjorden.
Kjent landingsplass
Det var også bemerkelsesverdig at ingen militære kilder påpekte at Mefjorden helt siden 2. verdenskrig var blitt brukt til landsetting av allierte agenter og utstyr til motstandskampen.
«På et tidlig tidspunkt under Annen verdenskrig ble Mefjord utpekt som et godt egnet landsettingssted for forsyninger fra allierte ubåter», het det i studien «Bygda som klarte å holde kjeft» i Brigadeavisa. «Her kunne de komme direkte inn fjorden i neddykket tilstand, og foreta oppstigning forholdsvis nært fjæresteinene.»
Den frie franske ubåten «Junon»s første oppdrag i midten av november 1942 endte nesten i katastrofe – en åpenbar parallell til hva som kunne ha skjedd med ubåten som er hovedmistenkt for kollisjonen med «Utvik Senior». Det var dårlig vær, og orlogskaptein Querville steg til overflaten tvers av Mefjordvær – antakelig et godt stykke lenger unna fjordbunnen enn planlagt. Den norske kjentmannen, krigshelten Hugo Munthe-Kaas, etablerte landkontakt, og landsetting av proviant, våpen og utstyr begynte med en gummibåt i den utsatte Knutevika, rett vest av fiskeværet. Vinden økte i styrke. Da 30 kasser var bragt på land, trillet gummibåten rundt.
Querville prioriterte ubåtens sikkerhet. Han kappet forbindelsen, tørnet «Junon» rundt og stakk ut fjorden for å ri av stormen i rom sjø. Tilbake på land sto fire gaster – to nordmenn og to franskmenn – søkkvåte og utslitte. De ble tatt hånd om av lokale patrioter, og levde i dekning i fire måneder til «Junon» og Querville i mars 1943 kom tilbake for å plukke opp de skipbrudne.
Neddykket inn fjorden
I september 1943 var turen kommet til den norske ubåten «Ula». Kaptein Reidar Michael Sars var ikke av de lettskremte. Han dykket på Svensgrunnen, og listet seg sakte mot Mefjordens munning og dypere vann. Da han tok ubåten til overflaten 10 timer senere, hadde navigasjonen vært perfekt. Han hadde Kvalvika innerst i fjordbunnen rett forut. I løpet av to timer var tre norske radioagenter, 10 komplette radiosendere med 900 liter bensin og tre tonn utstyr bragt sikkert i land.
«Kasser og containere ble langet opp fra rommet av en matroskjede, og gummiflåten trukket til land ved hjelp av en line», skrev Bjørn Rørholt. «Noen få kommandoord og litt plask var alt man kunne høre. Stillheten gjorde spenningen enda mer intens.»
Klokken nærmet seg 01.30 om natten da jobben var gjort. «Ula» forsvant mørklagt ut fjorden, og ble raskt borte under havflaten.
Ingen vet hvor mange ganger Mefjord siden har vært brukt av sovjetiske og allierte ubåter til lignende hemmelige operasjoner, men det har uten tvil skjedd ofte. Høyst sannsynlig har allierte ubåter brukt fjorden til regelmessig landsetting av spesialstyrker – Royal Marines, Navy Seals, Green Berets og andre grupper – under mange av vinterøvelsene, som i 40–50 år har vært avviklet i Indre Troms.
Målet har dels vært å trene allierte kommandos i å ta seg fram i hardt og iskaldt vinterterreng, dels å teste norsk beredskap mot brutale og fiendtlige inntrengere. Dekknavnet på disse hemmeligholdte delene av de årlige NATO-øvelsene har vært Operation Blackfiord, et navn som bare en håndfull indoktrinerte offiserer på høyt nivå har kjent betydningen av. Sovjetrusserne har uten tvil brukt Mefjord og andre fjorder på samme måte – og som hvilestilling i påvente av at allierte marineøvelser utenfor Senja skulle komme i gang.
Farlige beredskapstester
Ett av de mest typiske eksemplene på en beredskapstest i Blackfiord-serien fant sted vinteren 1976 utenfor Grøtsund fort, knapt en mil nord for Tromsø sentrum. Da øvelsen Atlas Express 76 skulle avsluttes den 15. mars, ble det totalt overraskende oppdaget en ukjent ubåt innenfor skuddhold av fortets 10,5-centimeters kanoner og midt i det elektrisk kontrollerte minefeltet som dekket innløpet til Tromsø havn.
Ubåten drev i to døgn en katt-og-mus-lek med besetningen, som var i full beredskap og bare ventet på en ordre om å åpne ild.
Allerede året etter ble farvannet rundt Senja på nytt gjenstand for en ny inntrengning av en ukjent ubåt. NATOs stående eskadre Stanavforlant var på vei nordover langs Norskekysten med den moderne britiske fregatten HMS «Ambuscade» som flaggskip og KNM «Oslo» som norsk deltaker.
I mars og april opererte eskadren ut fra ulike kystbyer i Nederland og Tyskland før den i slutten av mai satte kurs over Nordsjøen med ankomst Oslo den 27. mai 1977. Etter et kort opphold fortsatte fartøyene nordover med ankomst Narvik lørdag 4. juni – der oppholdet varte gjennom helgen til avgang, mandag 6. juni.
I de neste tre dagene gjennomførte Stanavforlant en serie øvelser sammen med norske MTB-er og ubåten HMS «Kunna» på Svensgrunnen vest for Senja (området der Utvik Senior gikk ned åtte måneder seinere), iberegnet en avstikker til Olavsvern.
Alarmen gikk en time etter midnatt torsdag 9. juni da eskadren befant seg i ytre del av Andfjorden. Den norske ubåten KNM «Kunna» var dukket opp, men like ved fregattene kunne konturene av en annen og ukjent ubåt tydelig sees.
I de neste timene utspant det seg en ny katt-og-mus-lek mellom Stanavforlants fregatter og inntrengeren, som forsvant ut av norsk territorialfarvann ved 06-tiden samme morgen. Da hadde HMS «Ambuscade» på fregattens sidesøkende sonar avtegnet et perfekt riss av en sovjetisk dieseldrevet Romeo-klasse ubåt.
Radarekko ved midnatt
Det finnes et siste taust vitne som underbygger ubåtteorien: Hillesøy radars observasjon av et ukjent ekko vest for forlisstedet ved midnatt 17. februar 1978, det eneste elektroniske varslet som Forsvaret har lagt fram, og som har relevans for «Utvik Senior»s forsvinning.
Hemmeligholdet gjør at vi ikke helt kan utelukke en alliert undervannsbåt, hvor usmakelig det enn måtte være. Vi vet at britene opererte i norske farvann, og ekkoet kan ha kommet fra en ubåt av Oberon-klassen, som i Mefjorden hadde landsatt et lag Navy Seals eller andre kommandos, som trengte å lære seg hva frost innebar.
Jeg finner det fortatt mest sannsynlig at synderen var en sovjetisk dieselubåt, som var dirigert til Senja for å overvåke de pågående øvelsene og hadde søkt tilflukt i Mefjorden – enten for å landsette Spetsnaz-soldater, eller for å avvente starten av Squadex 78, mandag 20. februar 1978.
Sovjetisk dieselubåt
Det finnes ingen sikre beviser, men det foreligger en meget interessant observasjon. Onsdag 23. februar 1978 ble en sovjetisk ubåt observert av motorkutteren «Breigrunn» utenfor Sværholt i Finnmark, åpenbart på vei østover. Observasjonen ble gjort av skipper Inge Johansen, som både hadde reist på tråler og vært 20 år i bruksvaktholdet, og som derfor var et meget pålitelig vitne. Selv de meget skeptiske militære myndighetene anså Johansen som en person som visste hva han snakket om.
«Ved klassifikasjonen har Forsvarskommando lagt vekt på følgende: observasjonen ble gjort av tre mann i 10-15 minutter på en avstand fra 1000 til 200 meter. Skipperen på «Breigrunn» har i 20 år vært i bruksvaktholdet.»
Ubåten dykket, og utsendte fly fikk aldri kontakt. Men 23. februar 1978 var det gått bare fem døgn siden «Utvik Senior»s forlis, og en sovjetisk ubåt med skader i baugen kunne meget vel ha benyttet tiden til å gjemme seg i avsidesliggende fjorder og reparere skadene underveis østover.
Tredje artikkel i serien: Snakker Forsvaret alltid sant?
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!