Torstein Bore, forhenværende toppsjef i Freia, mener boikotten av sjokoladeprodusenten ikke er basert på prinsipper, men for å oppnå goodwill.

I et samfunn som blir mer og mer woke, og som nå bruker virkemidler som tvang og boikott hvis man mener noe annet, så sier den tidligere toppsjefen i Freia det som det faktisk er.

Dette gjør de bedriftene som boikotter, kun for ikke selv å bli boikottet eller kansellert.

– Det er lite prinsipielt. Mange av de andre merkevarene er ikke like kjent som Freia. De vil oppnå goodwill, og det var derfor de gikk etter Freia, sier Torstein Bore, tidligere administrerende direktør i Freia til DN.

Han ledet Freia gjennom store deler av 90-tallet, deriblant da selskapet ble kjøpt opp av det som da het Kraft Foods, nå Mondelez. Bore rister på hodet over at bare Mondelez er boikottet.

Coop Norge og Elkjøp vil ikke boikotte Freia

Han mener det er skinnhellig, eller i alle fall veldig lite prinsipielt.

Selv om myndighetene forholder seg til EUs sanksjonslister, ikke svartelistene til ukrainsk antikorrupsjonsmyndighet, så fortsetter SAS på sin side boikotten av Mondelez.

– Nei, vi forholder oss lojalt til listen som ukrainske myndigheter har tatt frem. Vi hadde en grundig gjennomgang av hele listen – der vi så at Mondelez var med, svarer Tonje Sund som er pressesjef i SAS.

Bore understreker at han er «hundre prosent enig» i at man skal gå mot Russland, men mener det blir feil å gå etter «norske bedrifter så lenge de ikke driver virksomhet i Russland». Han mener også det ville vært noe helt annet om det var snakk om selskaper som drev med import fra Russland.

Han mener at nedsalg i Russland heller ikke er bra alternativ.

– Da får noen det veldig billig, sikkert en oligark, og så driver de det i stedet. Det vil være i Putins interesse, avslutter Bore.

 

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.