USA og Norge drev to topphemmelige ubåtoperasjoner vest av Senja da fiskebåten «Utvik Senior» ble rent i senk fredag 17. februar 1978 og under leteaksjonen i ukene som fulgte.
Ført bak lyset
Tilfeldighetene ville at jeg selv var på havet som ung reporter under storstormen samme dag som «Utvik Senior» forliste, noe som har gjort at mysteriet aldri har sluppet taket. Funnet av hovedmotoren på dypt vann etter fem års leting i 2002 var en seier for NRK Brennpunkt og meg. Den nye havarikommisjonen fastslo at kollisjon med et ukjent fartøy var den mest sannsynlige årsaken til forliset, som krevde ni unge fiskeres liv. Likevel greide ikke kommisjonen tross omfattende undersøkelser å identifisere gjerningsmannen, noe som blant annet kan skyldes at den bevisst eller ubevisst ble ført bak lyset av ledende marineoffiserer.
Rigid mønster
Årelang overvåking av de sovjetiske ubåtbasene på Kola av lyttestasjoner, patruljefly, ubåter og satellitter hadde i 1978 lært E-staben og US Naval Intelligence at Den røde marinen fulgte et rigid mønster: Hver 26. dag året rundt ble en ny atomubåt av Yankee-klassen sendt til patruljeområdet utenfor den amerikanske østkysten. I siloene midtskips hadde ubåtene 16 missiler med hydrogenbomber som hadde én megatonns sprengkraft – nok til å utslette de fleste av USAs storbyer.
Med kjennskap til mønsteret var det forholdsvis enkelt å overvåke ubåtenes avgang. Yankeen støyet som et lokomotiv under vann. Lydbølgene ble fanget opp av lyttekablene utenfor Nordkyn og Andøya, som igjen dirigerte Orion-flyene til antatt posisjon. Straks kurs og fart var klarlagt, ble den ventende ubåten fra US Navy varslet og sendt inn i området mellom Senja og Jan Mayen.
Operatørene i Karasjok satt ikke bøyd over lydbånd med øretelefoner i et forsøk på å skille ut svisj–svisj-lydene av en ubåtpropell fra hvalenes sang og rekenes kvitring. Systemet var annerledes og langt mer avansert: Hydrofonene som var lagt utenfor Nordkyn og Vardø, snappet opp hele kakofonien av lyder som finnes i verdenshavene. De ble samlet på svære spoler av spesialtape i et fjøs på Gamvik, og regelmessig bragt til analysesenteret i Karasjok av kurerer som brukte bil eller – i en akutt situasjon – helikopter.
LOFARGRAM: Analysesenteret i Karasjok var fylt av blekkskrivere (over) som omformet de oppsnappede lydbølgene på magnettapene fra fjøset i Gamvik til et grafisk bilde (under), og riktig tolket ga de operatørene innsikt i lydbølgenes frekvens, energi og andre data – omtrent som gammeldagse ekkolodd skrev ut lydbildet på lange papirremser. Foto. US Navy.
Operatørene «spilte av» tapene på blekkskrivere i rom som var fylt av støy og grafittstøv. Sluttproduktet besto av lange papirremser med et grafisk bilde, der støyen fra ubåtpropeller, skrog, pumper og ventiler kunne skilles ut fra lyden av fiskefartøyer og lekende delfiner. Faktum er at nesten all teknisk kunnskap om den sovjetiske ubåtflåten kom fra Karasjok og Andøya, noe som ga Vesten enorme fordeler i det militærteknologiske kappløpet. Som sjefen for US Naval Intelligence Bill Studeman sa det: «Store deler av de ubearbeidede etterretningene USA har, kommer fra Norge. Det inkluderer 90 prosent av ubåtsignaturene i US Navys arkiver.»
Hurtighet og brutal kraft
«Utvik Senior» forsvant om lag kl. 21.30 fredag 17. februar 1978. Nødsignaler ble ikke sendt ut, redningsutstyr ikke tatt i bruk, raketter aldri skutt opp. Intet ble siden hørt eller sett til de ni om bord – unntatt en støvel med en avbrukket fot. Det fortalte at forliset hadde skjedd med brutal hurtighet og kraft.
Straks etterlysningen ble sendt ut, vinden spaknet og det lysnet av dag, ble en storstilt leteaksjon iverksatt. Den inkluderte et Orionfly fra Andøya med kjennetegnet «Saint 24» som deltok et par timer lørdag formiddag 18. februar – til en ordre om å avbryte kom. «Orion Saint Rescue 24 forlater sitt område og går operational», het det i loggboken til Hovedredningssentralen i Bodø i to notater kl. 12.42 og 12.49. «Intet funnet.»
Anførselen er omtrent alt vi vet om den topphemmelige ubåtoperasjonen som hadde vært under utvikling i flere dager, og som var i ferd med å nå klimaks i farvannet vest for Senja. Vi vet ikke om Saint 24 fant Yankeen som nærmet seg østfra. Vi vet heller hvor den amerikanske atomubåtens ventestilling var, eller hvilken identitet den hadde.
Hasteinnkalt
Det vi imidlertid vet, er at en ung orlogskaptein i den pittoreske sørstatsbyen Charleston i Sør-Carolina på den andre siden av Atlanteren, ble hasteinnkalt til et møte med US Navys ubåtsjef – få dager etter «Utvik Seniors» forlis. «En dag i februar 1978 ble jeg overraskende innkalt til ubåtkommandoen i Virginia og gitt fem dager på å klargjøre båt og mannskap for et viktig og strengt hemmelig oppdrag», fortalte Thomas Evans da US Navy mange år senere avgraderte hans rapport – den eneste som hittil foreligger om de tusenvis av undervannsoperasjoner vestlige ubåter utførte i nordlige farvann under den kalde krigen.
Den 34 år gamle orlogskapteinen var skipssjef på angrepsubåten USS «Batfish», en stillegående, slank og dødelig 4000-tonner, som med torpedoer og missiler på sekunder kunne forvandle en motstander til en sønderskutt og synkende sarkofag.
Overraskelsen skyldtes etter alt å dømme at USS «Batfish» hadde tilbragt flere uker i desember og januar på krevende tokt i Nord-Atlanteren, iberegnet jul og nyttår, og at mange av offiserene og gastene fortsatt var slitne. Han samlet derfor besetningen på 120 mann til en høyst nødvendig peptalk. «Jeg vet det er tøft, sa jeg til guttene. Men vi er ubåtmenn av egen fri vilje, og det er det vi blir betalt for. Ingen avmønstret. Alle ville være med.»
Tidlig om morgenen torsdag 2. mars 1978 stakk USS «Batfish» til sjøs fra Charleston og la kursen mot nordvest. Toktets mål: det strategisk viktige og stormfylte farvannet mellom Senja, Andøya og Jan Mayen, der leteaksjonen etter «Utvik Senior» fortsatt pågikk og en ny sovjetisk atomubåt av Yankee-klassen var ventet få dager inn i fremtiden.
Avskjæring
Fjorten dager senere, fredag 17. mars, listet ubåten seg neddykket og for sakte fart inn i patruljeområdet nord i Norskehavet, om lag 220 nautiske mil vest av Lofoten. Presis klokken 19 rapporterte operatørene på Andøya nøyaktige data om Yankeens posisjon og fart.
Evans la kursen nordover – mot området 200 nautiske mil vest av Stordjupta. To og en halv time senere, klokken 21.39 hørte vakthavende sonarmann de fjerne, men umiskjennelige svusj–svusj-lydene av en passerende ubåt i hodetelefonen.
«Conn, sonar», rapporterte han til kommandosentralen. «Kontakt i peiling 062 mulig sovjetisk ubåt.»
USS «Batfish» hadde funnet byttet. Operasjon Evening Star kunne begynne.
«Avskjæring i Norskehavet ble planlagt med basis i nøyaktige data fra SOSUS», skrev Evans i rapporten. «Barrieren ble etablert i posisjonen 69.00 Nord 02.30 Øst for å dra fordel av gode sonarforhold, og for å være i nærheten av Yankeens antatte kurs basert på SOSUS-beregninger fra 1977. Posisjonen ga oss en tilstrekkelig margin i nordlig retning. Den tillot stasjonen å etablere målets kurs og formidle informasjonen.»
Med fingeren på avtrekkeren
Straks Yankeens kurs og fart var eksakt plottet i posisjon 70.12 Nord 04.30 Øst – om lag 250 nautiske mil vest av Senja – tørnet Evans sin egen ubåt rundt og la seg i sovjetrusserens kjølvann, som regel 100 til 150 meter under havflaten.
«Operasjonen ble gitt kodenavnet Evening Star», skrev orlogskapteinen i rapporten. «Sonarkontakten gikk tapt i et voldsomt uvær den 19. mars, men ble gjenopprettet to døgn senere i gapet mellom Island og Færøyene med assistanse av et amerikansk maritimt patruljefly. Yankeen ble deretter forfulgt uten avbrudd i 44 døgn til patruljeområdet vest for Azorene og tilbake til Polarsirkelen igjen, noe som muliggjorde en detaljert analyse av Yankee-ubåtens operasjonsmetoder og rutiner.»
Da jakten ble avbrutt nord for Polarsirkelen den 5. mai 1978, hadde USS «Batfish» tilbakelagt 10 300 nautiske mil under vann, og aldri befunnet seg mer enn 4000 til 9000 meter unna målet – uten at den sovjetiske ubåtskipperen og hans besetning ante hva som foregikk. Mens Yankeen støyet som et treskeverk, svevde forfølgeren nærmest lydløs gjennom havet. Det hjalp ikke at russeren med få timers mellomrom gjorde brå og farlige unnvikelsesmanøvrer av den typen som ubåtfolk kalte Crazy Ivan. Overlegen vestlig byggeteknikk, sonarteknologi, dyktighet og trening gjorde at «Batfish» ikke ble oppdaget. Det militære poenget var enkelt: Straks sonaroperatørene om bord i «Batfish» oppfanget lyder som tydet på at Yankeen var i ferd med å åpne lukene til rakettsiloene, skulle russeren senkes uten varsel. Sovjetunionens evne til å utføre et gjengjeldelsesangrep skulle ødelegges før det var begynt.
Operasjon Evening Star ble en triumf, og Evans avsluttet rapporten med dårlig skjult stolthet: «Etter det som er kjent, representerer toktet den lengste forfølgelsen av en sovjetisk strategisk atomubåt som noensinne er gjennomført av en alliert angrepsubåt.»
Uløste spørsmål
For alle oss andre gjenstår de uløste spørsmålene: Hvorfor fortalte Forsvarets høyere offiserer ingenting om de strengt hemmelige ubåtoperasjonene som USA og Norge hadde i gang da «Utvik Senior» gikk ned? Hvorfor ble orlogskaptein Evans og USS «Batfish» i all hast sendt vestover for å avskjære den neste sovjetiske atomubåten? Hadde noe gått galt med den amerikanske angrepsubåten som ventet utenfor Andøya under uværet 17. februar 1978, eller for den saks skyld den sovjetiske Yankeen som nærmest seg østfra? Hadde noen blitt tvunget til å søke nærmere kysten, der fiskerne hadde sine garn ute? Vi snakker selvsagt her ikke om seilas på den grunne og værharde Svensgrunnen, men om tilflukt i den lange Mefjorden med dyp på 150 til 200 meter, en fjord som ble brukt til hemmelige ubåtoperasjoner allerede under Annen verdenskrig.
Neste artikkel: Det sannsynlige hendelsesforløpet.
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!