Klimaendringene gjør luftrommet mer ujevnt for flyene og mer risikofylt for passasjerene, og den varmere atmosfæren fører til mer farlig turbulens.

Det hevder en studie som ble publisert 9. juni, hvor klimaforskerne fant ut at himmelen er opptil 55 prosent røffere i dag enn for fire tiår siden, noe som de hevder øker kostnadene for flyindustrien, skriver Strait Times.

– Turbulens gjør flyvningene humpete og kan av og til være farlige, sier Mark Prosser, meteorolog ved University of Reading, som har ledet studien, som ble publisert i Geophysical Research Letters.

Ifølge Prosser koster turbulens flybransjen i USA mellom 150 og 500 millioner dollar i året.

– Hvert ekstra minutt som går med til å reise gjennom turbulens, øker slitasjen på flyet og risikoen for skader på passasjerer og flyverter.

På et typisk punkt over Nord-Atlanteren, en av verdens mest trafikkerte flyruter, økte den totale årlige varigheten av alvorlig turbulens med 55 prosent fra 1979 til 2020, ifølge forskerne.

Nord-Atlanteren opplevde den største økningen, men også andre travle flyruter over USA, Europa, Midtøsten og Sør-Atlanteren skal ha opplevd en betydelig økning i turbulensen.

Sannsynligheten for moderat eller større turbulens var generelt større over havene enn over kontinentene, og var større på de midtre breddegradene, der de atmosfæriske jetstrømmene befinner seg, ifølge forskerne.

Internasjonal «klima­finansiering» går til kullkraft, flyplasser og sjokolade­fabrikker

Et bånd med moderat eller større turbulens var også tydelig langs ekvatorialhavene.

Clear-air-turbulens kan være spesielt farlig fordi den er vanskelig å oppdage med de verktøyene som brukes i luftfarten i dag, og fordi den kan være svært lokal, noe som også gjør den vanskelig å forutsi for værmodellene. Turbulens forårsaket av stormer er lettere å fange opp på radaren og unngå.

Økningen i turbulens stemmer overens med effekten av klimaendringene, ifølge tidligere forskning.

For å teste om turbulensen har økt, analyserte Prosser og kollegene 40 år med atmosfæriske data. Teamet gikk lenger enn tidligere ved for første gang å beregne turbulens på 21 ulike måter, og mente at de dermed fikk det mest detaljerte bildet av hvordan turbulensen allerede har begynt å endre seg.

Forskerne fant at den totale årlige alvorlige turbulensen økte fra 17,7 timer i 1979 til 27,4 timer i 2020, eller 55 prosent, for et gjennomsnittspunkt over Nord-Atlanteren. Moderat turbulens økte med 37 prosent fra 70 til 96,1 timer årlig, og lett turbulens økte med 17 prosent fra 466,5 til 546,8 timer.

– Etter et tiår med forskning som viser at klimaendringene vil føre til økt turbulens i fremtiden, har vi nå bevis som tyder på at økningen allerede har begynt, sier dr. Paul Williams, atmosfæreforsker ved University of Reading og medforfatter av studien.

– Vi bør investere i bedre systemer for turbulensvarsling og -deteksjon for å forhindre at den røffere luften fører til mer humpete flyvninger i de kommende tiårene, avslutter han.

 

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp «Mesteren og Margarita»!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.