Steen & Strøm vil etter 226 års drift følge trenden og bli kjønnsnøytrale. Derfor legger de ned de tradisjonelle herre- og dameavdelingene. Slik skal de lykkes i en woke verden.
Dette mener i alle fall sjefen for Steen & Strøm, David Wilkinson.
– Hvis varehus skal lykkes i det 21. århundre, må de være tankevekkende, samt en tiltalende shoppingdestinasjon, sier Wilkinson til VGs MinMote.
Wilkinson fikk en tøff start i sjefsrollen, siden han tok over tidlig i 2020 og fikk pandemien på skrivebordet rett etterpå. Steen & Strøm ble ikke nedstengt, så de overlevde pandemien. Så kom problemene de første fem månedene i 2022. Nå skal Wilkinson redde den tradisjonsrike bedriften ved å tilpasse seg LGBTQ-ideologien.
Strategien kalles «shake up the old lady», ifølge markedssjef Kaia Kongsli.
– David ble ansatt for å skifte inntrykket av varehuset. Steen & Strøm er 226 år, så det var på tide. Vi lagde en strategi for å faktisk «shake her up», og nå står de andre etasjene for tur som en del av det neste kapittelet, sier Kongsli og fortsetter:
– Vi følte at måten folk shopper på nå ikke er basert på kjønn, men stil.
Oslo er en banebrytende by, mener Wilkinson. Han har sikkert rett i dette, men ikke alle er vel like interessert i å bryte de banene som skiller en mann fra en kvinne. Som hentet rett ut av Klaus Schwabs idé om stakeholder capitalism sier Wilkinson at det ikke er bunnlinjen som motiverer ham.
– Etableringen av kjønnsnøytrale etasjer handler mindre om et kynisk behov for å øke inntektene våre, men mer om tankegangen. Denne måten å handle på ønsker alle velkommen. Vi ser at folk blir begeistret over noe som er annerledes.
– Hvordan tror du folk vil reagere på akkurat denne forandringen?
– Jeg tror de først blir overrasket, men så tror jeg de vil tilpasse seg raskt. Noe jeg har lært om nordmenn, er at dere er veldig gode på å absorbere nye ideer.
Wilkinson har hele tiden sagt at Steen & Strøm skal være «butikken av Oslo», sier Kongsli entusiastisk.
– Vi har måttet finne ut av hva vi skal være og ikke prøve å være noe annet.
– Bandet Underworld har en flott sang hvor de synger: «Be bold, be beautiful, be free». Det er den typen energi vi prøver å skape her. Uten å høres for poetisk ut, så er det den tankegangen vi må få inn i hjertene og tankene til nordmenn.
Å blande begrepene bold og beautiful med LGBTQ-agendaen er mildt sagt merkelig.
MinMote har funnet en person som beskrives som moteteoretiker, Pia Henriksen. Det er virkelig mange merkelige jobber i dagens verden. Hun kan informere oss om at mote handler mye om kropp, visuell kommunikasjon og sosiale og kulturelle forventninger.
Personlig tar jeg på meg en ren T-skjorte hver dag, og en skjorte over der igjen. Helst blått, men min kone har lurt meg og kjøpt skjorter i rare farger (til og med en rosa skjorte!). Hva dette forteller om mine sosiale og kulturelle forventninger, aner jeg ikke, og jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg bare liker å gå i skjorte, selv om den er rosa.
Selv Henriksen må innrømme at det er en viss logikk i at det i over 200 år i Steen & Strøm har vært et skille mellom dame- og herreklær. For kroppene er forskjellige, eller var det den gangen normale mennesker klarte å besvare spørsmålet What is a woman?
Nå er det nye tanker som gjelder. Nå er det kjønn som har blitt til mote.
– Kjønn som mote, hvis man kan si det, handler ikke kun om passform, men om stil og identitet i et samtidsbilde. Som kommunikasjon og symptom på tidens underliggende fokus på å utvide kjønnsbegrepet. Det handler ikke bare om klær, men klær får mye oppmerksomhet rundt identitet og kjønn som sosial konstruksjon, fordi det er så lett å kommunisere med, og fordi klær så lenge har vært så preget av kjønnstilhørighet.
Kongsli håper at kundene vil elske den nye trenden om kjønnsnøytrale klær.
– Nå er det på tide at varemagasinet får kjærligheten det trenger, slik at det varer i 200 år til.
Man får vel bare ønske Steen & Strøm lykke til med den nye satsningen.