Migrasjonen til Europa fra Tunisia er blitt mangedoblet fra i fjor til i år, dels fordi nettverk av menneskesmuglere kraftig har utvidet virksomheten der til lands, og dels fordi den tunisiske president Kais Saied under en tale i februar langet voldsomt ut mot svarte afrikanere, slik at det ble ekstra presserende for dem å forlate Tunisia. Noen har sågar reist tilbake til sine hjemland sør for Sahara.
Økningen i trafikken fra Tunisia til Italia, fremfor alt til den italienske øya Lampedusa som ligger noe over 100 kilometer fra det nordafrikanske landet, bekymrer EU – og det i en slik grad at unionens innenrikskommissær Ylva Johansson i slutten av april dro til Tunis med sikte på å styrke samarbeidet om å bekjempe menneskesmuglere og stanse den ulovlige innvandringen.
Dette samarbeidet fungerer til en viss grad. Tunisisk kystvakt avskjærer migrantbåter daglig, og 13.000 mennesker ble i løpet av årets tre første måneder tatt med tilbake til det afrikanske kontinentet etter forgjeves forsøk på å reise til Europa.
Men trafikken er større enn Tunisia kan – eller vil – håndtere. Man mistenker at den tunisiske innsatsviljen ville øke mot betaling. Verdensbanken har holdt igjen finansiering til Tunisia, men både Italia og EU overveier å gå inn med større midler.
En kompliserende faktor har hittil manglet i denne suppedasen, og det er NGO-skip. Men den tiden er nå forbi. For en ny tysk NGO kalt Mare Go har nylig satt inn et skip ved samme navn som skal patruljere havområdet mellom Tunisia og Lampedusa for å hjelpe migranter til Europa.
Tirsdag kunngjorde organisasjonen selv sine hensikter på Twitter, hvor den oppgir viktige stikkord i forkortelser som er kryptiske for uinnvidde, snarere enn i klartekst:
We are aware of how lucky we are to be born with western privileges.We don't feel guilty but we also believe we don't deserve it.Therefore we decided to use our privileges to reduce loss of life at sea. Today our vessel #MareGo left the port of #LMP towards #TN corridor. pic.twitter.com/hsCMa2bdrf
— Raphael Reschke (@RaphaelReschke) May 30, 2023
Mare Go erklærer: «Vi er klar over hvor heldige vi er som er født med vestlige privilegier. Vi føler oss ikke skyldige, men vi mener heller ikke at vi fortjener det. Derfor har vi besluttet å bruke våre privilegier til å redusere tapet av liv på havet. I dag dro vårt fartøy #Mare Go fra havnen på #LMP i retning #TN-korridoren.»
Det tok ikke lang tid før «Mare Go» var i gang med flere operasjoner til havs, og onsdag ettermiddag kunne NGO-en opplyse at det italienske toll-, grense- og finanspolitiet Guardia di Finanza (GDF) hadde overtatt ansvaret for personer organisasjonen hadde kommet til unnsetning på havet.
The @GDF arrived at the scene at 10:09 UTC and took the people from the boat in distress on board. A big shout out to @resqship and #Seabird2 from @seawatchcrew for the help. #civilfleetfamily pic.twitter.com/h0g4Ze8PPC
— Raphael Reschke (@RaphaelReschke) May 31, 2023
Det samme gjentok seg noen timer senere:
The @GDF arrived at the scene at 18:31 UTC and took the 44 people on their boat. Our RHIB crew is back on the #MareGO and we are heading back towards the #TN corridor. pic.twitter.com/EgaiQol8Ov
— Raphael Reschke (@RaphaelReschke) May 31, 2023
Med NGO-skipet i området ligger det dermed til rette for at migrasjonstrafikken ut fra Tunisia kan øke ytterligere – etter allerede å være mangedoblet siden i fjor.
Hvorfor skal en NGO blande seg inn der hvor Italia og Tunisia allerede samarbeider godt? spør den italienske journalister Francesca Galici, som dekker migrasjonen i Middelhavet for Il Giornale. Tunisia anses også for å være mye tryggere enn Libya. Hensikten er helt klart å bistå den ulovlige migrasjonen, konkluderer Galici.
Europa vil bli feid vekk av den afrikanske migrasjonen, sa den franske forfatteren Michel Houellebecq i den mye omtalte samtalen med filosofen Michel Onfray i november i fjor. Lite peker i retning av at han tar feil.
Produksjon av sjøudyktige baljer er blitt industri i Tunisia
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»! Du kan også kjøpe den som e-bok.