Foto: Javad Parsa / NTB

SAS åpner fredag for setereservasjoner på selskapets første kommersielle flygning med elfly i 2028. Det er uvisst hvor mange som vil stille seg i kø.

SAS har lenge snakket om at de vil sette elektriske fly i rutetrafikk, en gang i fremtiden. Denne fremtiden ser nå ut til å være spesifisert til 2028. Da skal selskapet etter planen ha sin første kommersielle avgang med et elfly.

Billettreservasjonene skal starte allerede nå, ifølge konsernsjef Anko Van der Werff .

– Det faktum at vi nå kan invitere passasjerene våre med på den neste store milepælen for flygingens fremtid, er en naturlig videreføring av pionerånden og et betydelig skritt på reisen mot en luftfart med lavere utslipp, sier konsernsjef Anko Van der Werff i SAS.

Målet til SAS er netto nullutslipp innen 2050, opplyses det, i god, politisk korrekt ånd.

På det tidspunkt (2050) vil de aller fleste av dagens SAS-ledere som står bak dette løftet, for lengt være ute av selskapet, og fritatt for å måtte svare for hvordan det gikk.

– For å nå dette målet vil vi ta del i den teknologiske utviklingen som elektrifiserte fly representerer, skriver selskapet i en pressemelding.

Det blir mulig å booke billetter til ruter mellom Norge, Sverige og Danmark.

SAS er allerede et flyselskap med svært presset økonomi (se sak under). En del vil spørre seg hvordan man i en slik situasjon kan avse betydelige midler til å utvikle en så krevende og usikker teknologi som det her er snakk om.

I SAS bør man etter manges mening ha nok med å prøve å få penger til tanke opp flyene og betale lønninger til de ansatte.

Enkelte vil oppleve hele dette elfly-utspillet som et forsøk på nettopp å avlede oppmerksomhet fra dagens kritiske situasjon for selskapet.

Samtidig kan det ses som et forsøk på å kjøpe seg goodwill hos de politikere man håper kan bidra til å hive ut en finansiell redningsline til SAS.

Det er uvisst hvor mange som vil stille seg i kø for å være med på denne annonserte jomfru-turen.

Det blir neppe særlig mange fra Documents lesere, eller fra andre miljøer der man har satt seg litt inn i grunnleggende spørsmål knyttet til sikkerhet i luften. Det er bare å ønske de første passasjerene god tur, og lykke til.

Les også:

SAS tapte over 4 milliarder svenske kroner fra november til utgangen av mars

Les også denne: 

Avinor lovet oss en fremtid med elfly – nå krasjlander drømmen: Airbus nedlegger elfly-prosjekt

 

Velkommen til møte!

NY BOK! Bestill fra Document forlag:

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Bestill også:

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.