Kollektivtrafikken blir gratis i Stavanger fra 1. juli. Det gjelder for buss, båt og tog, ifølge ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap).

Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV er enige om å gjøre kollektivtrafikken gratis, melder NTB, som også siterer Nordtuns påstand om at Stavanger er først ute av norske byer.

Ordføreren skriver at de er den første store norske byen som fullfinansierer kollektivtrafikken for sine innbyggere.

– For mange er og vil bilen fortsatt være nødvendig, men flere er i en situasjon hvor de kan klare seg helt uten bil eller kutte bil nummer to i husstanden. Vi håper at gratis buss sørger for at flere prøver å reise mer kollektivt i hverdagen, gjerne i kombinasjon med økt sykkelbruk, sier Nessa Nordtun.

Men Fredrikstad prøvde dette i noen måneder, fra november 2019 til februar 2020, skriver Stavanger Aftenblad. Riktignok var det en nedgang av biltrafikken også etter forsøksordningen, men det kan jo også skyldes innføringen av bomringene, som skjedde omtrent på den samme tiden.

Samtidig sa halvparten av de spurte at de ville fortsette å reise mye med buss også når de måtte betale igjen. Dette skyldtes først og fremst økte bomkostnader, og at det dessuten ble billigere å reise med buss også etter gratisperioden enn det var før.

Entusiasmen i Stavanger er stor, blant politikerne. Rune Askeland i MDG ser på dette som et godt klimatiltak, selvsagt.

– Aller helst vil vi at flere skal gå og sykle, og vi tror at flere kan ta sjansen på å klare seg uten bil når de vet de kan kombinere det å gå og sykle med kollektivtrafikk på dager med dårlig vær, sier Askeland.

Paul Kloster mener gulrot er bedre enn pisk for å tvinge enda flere klimatiltak ned i halsen på folk.

– Gratis kollektivtrafikk vil få flere til å prøve ut bussen til og fra jobb, men ikke minst ellers i døgnet. Jeg er sikker på at mange av dem som nå vil gi kollektivtrafikk en sjanse på grunn av dette tilbudet, vil bli værende på bussen. Når mange flere bruker buss, er det også lettere å utvide rutetilbudet, sier Kloster.

Sara Mauland (SV) gleder seg over at det blir billigere å reise.

– Når kommunen nå har hatt økte inntekter fordi mange flere er i jobb, synes vi det er flott å kunne gi disse pengene tilbake til folk gjennom en belønningsordning for å reise mer klimavennlig, sier hun.

Gratis?

Nok en gang bruker sosialistisk innstilte politikere begrepet «gratis», et begrep som er like dumt som nullutslippsbiler.

For det vil koste Stavanger kommune 200 millioner kroner i året å dekke kostnadene til dette tiltaket. Dette må noen betale.

Blant annet min familie og alle mine naboer, som ikke benytter seg av kollektivtransport på vei til jobb. Vi sykler, går, eller (i mitt tilfelle) står opp av senga og finner frem PC-en.

Alle som bor klimavennlig i nærheten av arbeidsplass, butikker og det meste man trenger må betale. Bussene i Stavanger-området er på dagtid mest brukt av innvandrere, hvorav mange ikke jobber. Dette har både jeg og mine naboer merket oss de få gangene vi av en eller annen grunn har rotet oss inn i en buss.

Men da jeg var konduktør i NSB, ble vi beskattet for fordelene av at vi kunne reise gratis med toget!

Det er selvsagt en mulighet at utgiftene spares inn på andre områder, noe som sjelden skjer i norsk politikk for tiden. Uansett vil enhver innsparing ramme noen.

Samtidig er det et krav at man er folkeregistrert i Stavanger. Det vil si at studenter som kommer fra andre steder, ikke omfattes av ordningen. Heller ikke folk som bor i Sandnes. Så da blir det slik at hvis en fra Sandnes og en fra Stavanger tar bussen sammen, så må den ene betale og den andre ikke.

Kolumbus driver mye av kollektivtransporten, og de var helt uinformert på forhånd, skriver Aftenbladet.

– Dette er helt nytt for oss og derfor kan vi ikke si noe om hvordan dette kan bli i praksis, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Nesvik i Kolumbus.

Nesvik kan ikke svare på om en økning på 10–20 prosent av kollektivreiser i rushtiden vil skape kapasitetsproblemer.

Fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg (Sp) er tydelig på at Stavanger må ta kostnadene.

– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer, og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg.

Mange av dem som vil benytte seg av gratis buss eller tog, er folk som tidligere har syklet eller gått til jobben.

Ole Ueland (H) er  leder i samferdselsutvalget i fylket. Han er positiv til å bruke midler på kollektivtransport, men vil heller bruke pengene på å øke antall avganger.

– Vi vet at frekvens er det som bidrar mest til flere kollektivreisende.

Jeg har fått en rekke henvendelser fra folk som bor i Stavanger som er svært negative til dette tiltaket. Selv mener jeg dette er politisk idioti, et ikke ukjent fenomen.

Kollektivtransporten er allerede subsidiert, nå blir det langt dyrere. Å kalle det gratis er en fornærmelse mot alle dem som må betale for galskapen, men som ikke har mulighet til eller behov for å ta buss, tog eller båt.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.